[Callers] Pouziti figury Lead Right
Beran Jan
jan.beran na siemens.com
Středa Prosinec 21 10:02:02 CET 2005
Ahoj,
takže Everybody Lead Right z normálních řad má končit takhle?
< <
< <
> >
> >
Alnagon
> -----Original Message-----
> From: callers-bounces na square.cz
> [mailto:callers-bounces na square.cz] On Behalf Of Tomas Machalik
> Sent: Wednesday, December 21, 2005 9:45 AM
> To: Konference calleru Square Dance
> Subject: Re: [Callers] Pouziti figury Lead Right
>
> Ahoj,
>
> koukam, ze se nam docela rozvirila diskuse. Zamerne jsem
> nejdriv neprezentoval svuj nahled, abych vas zbytecne
> neovlivnil. Jako caller bych tuhle kombinaci zrejme nepouzil
> (pokud se calleri nedokazou dohodnout na "spravnem reseni",
> sotva to lze vyzadovat od tanecniku), nebo bych asi
> tanecnikum vyslovne rekl, jakou formaci od nich ocekavam. Ja
> jako tanecnik bych byl zmaten, pokud by caller nerekl, kam
> mam podle nej dojit, a zrejme bych smeroval k formaci
> Two-Faced Line, ale zustal bych stat "tesne pred ni" - neboli
> pred hranici sve aktualni aktivni formace (viz dale)
>
> Uz tady zaznelo, ze definice figury Lead Right neni presna.
> Mluvi se v ni konkretne o postoupeni vpred, otoceni paru o
> 1/4 doprava a postoupeni vpred, neni ale urceno, jak daleko
> se jde vpred ani podle jakeho stredu se par otaci. V dusledku
> toho nam tady krystalizuji dalsi moznosti (nadale se nebudu
> zabyvat variantou, ze aktivni pary skonci uprostred celem k
> sobe; rovna cara znamena spojene ruce):
>
> ^-^-v-v
> ...
> :...
>
> ==========
>
> ...:
> ...
> ^-^-v-v
>
> Teckou jsem oznacil mozne stredy aktivnich paru pro provedeni
> figury, dvojtecka oznacuje misto, ktere uz neni uplne koser,
> protoze aktivni par presel hranici formace ke druhemu paru. K
> tomu se vratim jeste o kousek dal.
>
> Vzhledem k tomu, ze se figura Lead Right pouziva v drtive
> vetsine pripadu ze staticke ctverylky, ocekaval bych, ze
> tanecnici budou mit tendenci udelat delsi pohyb nez pouhe
> otoceni paru o 1/4 kolem jeho stredu - nakolik jim to ovsem
> dovoli prostor v puvodnim smeru jejich pohledu.
> Predpokladam, ze by tudiz delku pohybu realizovali v kolmem
> smeru, a tudiz by smerovali k formaci Two-Faced Line; na
> druhou stranu ale samozrejme nelze vyloucit, ze nekdo bude
> figuru provadet "jako z rad celem k sobe".
> Osobne se nejednoznacnym kombinacim tohoto typu snazim
> vyhybat, protoze mnozi tanecnici nechteji vnimat doplnujici
> napovedu a delaji si, co se jim zlibi.
>
> Co se tyce "pravidla pro prechod pres stred formace",
> nevyjadril jsem se v uvodnim mailu presne, za coz se omlouvam
> - tohle oznaceni se nicmene pouziva v diskusich asi
> nejcasteji, nemylim-li se. Presnejsi by bylo rici, ze
> tanecnici neprechazeji z minimalni formace, v niz figuru
> provadeji, do vedlejsich formaci, neni-li to vyslovne urceno
> callerem. Jsem presvecen, ze se s timto pravidlem tanecnici
> setkavaji velmi zahy - v dusledku jeho aplikace se napriklad
> figura Swing Thru z formace Tidal Ocean Wave provadi ve dvou
> oddelenych ctvericich. Totez pravidlo se pouziva pri
> provadeni figury Scoot Back z formace Columns.
>
> Tim je snad zodpovezen Alnagonuv dotaz ohledne povahy onoho
> "stredu": jde skutecne o hranici formace jakozto plochy,
> nikoli o jediny bod. Jeste jeden priklad: predstavme si
> normalni rady celem k sobe, z nichz maji tanecnici provest
> figuru Boys Fold. Minimalni formace pro provedeni figury
> tudiz sestava ze dvou tanecniku (pan a vedlejsi dama) a nelze
> prechazet do ostatnich formaci. To znamena, ze vychozi
> formace je rozdelena takto:
>
> GvBv|GvBv
> ----+----
> B^G^|B^G^
>
> Figura tudiz spravne konci takto (aby kazda dvojice tanecniku
> zustala v prislusnem kvadrantu a byla spravne orientovana
> vuci ostatnim):
>
> Gv |Gv
> B^ |B^
> ----+----
> Bv| Bv
> G^| G^
>
> Nasledujici koncove formace jsou tedy nespravne, ackoli
> bychom o jejich legalnosti ciste teoreticky mohli diskutovat:
>
> Gv |Gv
> B^Bv|B^Bv (vznikla stlacenim spravne formace
> G^| G^ ve svislem smeru o jednu pozici)
>
> GvBv|GvBv (vznikla stlacenim spravne formace
> B^G^|B^G^ ve svislem smeru o dve pozice)
>
> Pro figuru Lead Right v pojeti "pro jeden par" je minimalni
> formaci par.
> Celkova formace by tedy podobne jako na uvedenych obrazcich
> byla vodorovnou a svislou osou rozdelena na kvadranty a nikdo
> by ten svuj spravne nemel opustit. Pri tomto chapani figury
> jsou tudiz obe formace, ktere jsem nakreslil v uvodnim mailu,
> nespravne. Pokud figuru vnimame jako figuru pro dva pary, je
> minimalni formaci ctverice (v tomto pripade by to byl tandem,
> v nemz Trailers delaji svou cast figury) a jako spravna
> koncova formace z toho plyne ta, kde aktivni pary stoji
> uprostred celem k sobe.
>
> Zbyva jeste vyresit problem "jak zaridit, aby se tanecnici
> vesli, kam se vejit maji". To by se melo dit automaticky,
> rika se tomu "dychani ctverylky" (square breathing). Velmi
> zjednodusene receno, jde o to, ze rozmery a presne fyzicke
> pozice tanecniku ve ctverylce se prizpusobuji pozadavkum na
> prostor (nebo se naopak eliminuje zbytecny prostor) -
> samozrejme tak, aby z toho nevznikla jina formace (vicemene v
> duchu neprechazeni do formaci ostatnich tanecniku). Pisu to
> asi zmatene, lepe by to urcite zvladnul Milan (je to ostatne
> jeho oblibene tema :-=)).
>
> Dychani ctverylky by soucasne melo byt odpovedi na Alnagonuv
> dnesni dotaz tykajici se vzdalenosti rad a take na Miluv
> "konflikt geometrickych tvaru"
> - aktualni formace je proste takova, aby v ni nebylo zbytecne
> volne misto (po cele delce "rezu ctverylkou") a aby se
> tanecnici nemackali. Tanecnici by ale intuitivne meli vedet,
> jak vypada odpovidajici "idealni formace"
> (tedy ze treba jejich obdelnicku ve skutecnosti odpovida
> ctverecek), a vzit to v uvahu pri provadeni figury. A kdyz je
> uroven abstrakce prilis vzdalena, muze jim caller pomoci tim,
> ze jim explicitne oznaci formaci, kterou ocekava. Mimochodem,
> rekl bych, ze tohle vsechno pouzivame naprosto intuitivne,
> kdyz po tanecnicich chceme, aby se ve formacich chytali, kdyz
> muzou - tim do jiste miry dosahujeme prave te kompaktnosti formaci.
>
> Neco podobneho funguje u true-hexagonu (sestiuhelniky, nikoli
> obdelniky):
> formace "rovnostranny trojuhelnik se stranou tvorenou ctyrmi
> tanecniky celem dovnitr" a formace "Y, kde kazda nozicka je
> tvorena dvema pary tanecniku celem k sobe a nozicky jsou
> vzajemne pod uhlem 120 stupnu" jsou si ekvivalentni (a stejne
> tak formace "neco mezi") - spravna varianta formace se urcuje
> podle nasledujici figury, takze se muze stat, ze tanecnici
> zrovna stoji v jine. Musi si byt vedomi toho, ze je v
> nekterych pripadech treba formaci upravit, a musi vedet, jak
> ji upravit.
>
> Omlouvam se, pokud mate pocit, ze jsem cast obecnych veci uz
> nedavno do tehle konference psal nebo ze je ted vysvetlili
> Milan a David - pripadalo mi, ze je dobre uvest je znovu v
> zajmu zachovani smyslu vysvetlovani a konzistence.
>
> Mejte se,
>
> Tomas "Doug" Machalik
>
Další informace o konferenci Callers