[Square] Predvadecky SD? Jak kdy, jak kde, jak ...

Miloslav Malý mm na chello.cz
Pátek Květen 12 18:13:45 CEST 2006

> No ona ta keltska tradice fakt existuje, vcelku si davam pozor,
> abych nesklouzl do nejakych romantickych blabolu a fantazii. Mam
> doma nejake ty irske noty i s texty v anglictine, taky se obcas
> ucastnim diskusi na internetu s irskymi muzikanty, a koneckoncu i z
> tech odkazu, ktere jsem sem jako priklad dal je jasne, ze je to
> "svet sam pro sebe" se spoustou dost komplikovanych "jevu", ktery
> nevzniknul jen tak nahodou pri velkem tresku.

Ano, to jsou odbornici na slovo vzati pokud se jedna o histori,
takze mohou opravdu naprosto presne posoudit co je keltske.

 Je za tim peclive
> udrzovana(!!!) dost komplexni tradice, ktera se musela utvaret dost
> dlouhou dobu, za den to fakt nevymyslis.

A dele, nez nekolik malo stoleti to neudrzis.

 Kdyz si predstavis, ze je
> za tim 3000 let kontinualniho vyvoje,

Blbost - tohle je naprosto nesmysl. Vezmeme li Irsko jako takove,
Keltove byli velmi silne po prichodu ovlivneni puvodnim Iberskym
obyvatelstvem, ktere bylo i na Iberskem poloostrove a ktere je z
genetickeho hlediska velmi pribuzne Baskum - Baskove jsou jejich
jedinymi dodnes zijicicmi potomky (u casti Rumunu se snad da tvrdit
totez). V Anglii se dodnes nachazi v muzske lini v hojnem poctu smesice
prave techto dvou etnik. Kulturne se uz tato dve etnika musela velmi
ovlivnit, takze uz v teto chvili lze velmi uspesne pochybovat o udrzovani
puvodni keltske tradice. To se vztahuje k dobe pred cca 2000 lety a drive.
Keltove do teto oblasti prichazeli postupne. Navic tato oblast byla
soucasti Rimskeho imperia, coz prinaselo i dalsi kulturni zvyklosti (ne
vsak etnickou zmenu). Po odchodu rimskych posadek se do Anglie zacali
dostavat germanske kmeny - Anglove, Sasove a Jutove, krome toho stale
pokracoval tlak Piktu, kteri byli jednou casti puvodniho obyvatelstva.
Za teto situace je nemyslitelne zachovavat nejake tradice - to nejde
ani v pozdejsi, mene drasticke dobe. Natozpak v obdobi neustalych
valek po dobu mnoha desetileti. V takove dobe pro tradice neni misto,
zvlaste kdyz se jedna jeste o predstatni kmenove struktury. Vlada
germanskych kmenu trvala dost dlouho, aby kulturu te oblasti pozmenila,
spise uplne znicila - cca od 5 stoleti naseho letopoctu ( v 6 stol.
nasledoval vznik sedmi germanskych statu - Kent, Sussex, Essex, Wessex,
Anglia, Mercia a Northumbria) do obdobi do roku 834 to byla jedna velka
valecna vrava mezi jednotlivymi staty. Po roce 834 se do toho zamichali
Danove - dalsi povzbuzujici moment pro keltskou kulturu (dle meho soudu
jiz tak dost zdecimovanou a pozmenenou). Kratce nato se k vybojum do teto
oblasti pridali i norsti Vikingove. To musela keltska kultura primo
vzkvetat. Rekl bych ze piskali kudlu - hodne potenku. To uz bylo
okolo poloviny 10. stoleti, skoro 500 let neustalych valecnych zmatku
a cizich zvykovych vlivu. Pravdou je, ze kultura se uz tou dobou zacala
rozvijet zasluhou Alfreda Velikeho, ktery na svem uzemi vladl v letech
871 - 899, ktery kolem Essexu vytvoril stat, ktery se stal v teto oblasri
centrem tehdejsiho vzdelani a kultury. Jenze to byl stat silne ovlivneny
svym vlastnim germanskym puvodem - ti keltske tradice tedy nepodporovali.
Jeho vnuk Atelsten uz byl formalnim vladcem vsech Britu.

A v tomhle mela prezivat keltska hudebni tradice? To si delas legraci.
A to nebyl konec - do toho se jeste pridali na konci 11. stol. Normani,
kteri po par desetiletich celou tuhle oblast zpacifikovali a vnutili
ji svuj jazyk i kulturu, coz uz zase sirsi vrstvu obyvatelstva tolik
neovlivnilo - tykalo se to spise vladnouci vrstvy.

 tak to tu slozitost a
> uzavrenost vysvetluje. 3000 let kontinualni existence keltskych
> jazyku prece nikdo nezpochybnuje

Ale ano, zpochybnuje. Dnes neco, co by mohla byt keltstina (spise
jeji novodoba odnoz) ovlada pomerne malo lidi.

(slysel jsem je na vlastni usi v
> Irsku i v Bretani), tak proc by se to nemohlo tykat taky muziky,

Treba proto, ze hudba se vyvijela pod vlivem ruznych kulturnich
vlivu a take dle moznosti tehdejsich hudebnich nastroju.

> Ta irska venkovska bendzistka vi o nejake historii stejne minimum
> jako nejaka babca u nas, ale suma sumarum maji zvlastni
> vicegeneracni vnimani casu, rikaji ze lidi prichazeji a pak mizi,
> "tajou jak snih" a ty znalosti o muzice (a o tancovani mozna taky)
> si predavaji.

Proc si to nepredavali Keltove na uzemi cech, kdyz zde meli mnohem
priznivejsi podminky?

> To predavani znalosti se driv tkalo i mluveneho slova a "nazoru"
> (to je zname a prokazatelne, ty texty se zachovaly), dnes to uz
> nema smysl, proto tahle cast "znalosti" vymizela, Keltove jsou
> racionalni a chytri, balastu se na ceste casem zbavuji. To pekne
> (muziku, mozna i tanec) udrzuji.
>
> Ota

Pekny kulovy panacku, nejstarsi zname tance ve zminovanych oblastech
jsou kruhove tance dovezene asi danskymi dobyvateli. O ostatnim jsou
zminky az pozdeji a vetsinou jsou to importovane veci, ktere se v novem
prostredi dost pozmenili a prave to bylo substratem pro vznik Irske tradice.

Ostatne rad bych pripomel, ze i cesky narod ma nekolik nezpochybnitelnych
tradic - treba tu jak praotec Cech vystupuje na horu Rip (co by z toho
tehdy huste zarostleho hrbolu videl?) nebo tu, jak se orac Premysl
dostal k moci). Kdovi, treba jsou to take keltske tradice.