[Square] Kdo pozde chodi...

Michal Antonín mant na volny.cz
Pondělí Březen 21 17:16:10 CET 2011

Ups, to se nam to zase rozjelo...a do nekolika vlaken, od sebe
navzajem k nerozeznani. Zkusim jednu spojenou reakci.

Petr Dusek wrote:

> Jak na to, ze na vyukove akci lidi prijdou se zpozdenim, reagovat?
> Osobne vidim tri mozne varianty:
> 1) Respektovat "vuli lidu" a posunout zacatek i konec vyuky tak,
> aby
> 2) Zacit podle prichodu lidi, ale vyuku zkratit tak, aby skoncila
> vcas.
> 3) Opozdilci maji smulu, program zacina tehdy, kdyz zacit ma.
>
> Zajimal by me vas nazor - kterou variantu byste zvolili a proc? I
> pres
> pro
> mohou do

Varianta 1 nemusi byt mozna. Zejmena konec vyuky proste nemusi byt
mozne posunout, zvlast v tu nedeli nebo pokud mas domluveny cas
vydeje jidla. Nebo taky ne.

Varianta 2 nemusi byt mozna. Leckdy se vyuka sotva stiha v
pridelenem terminu, natoz ve zkracenem. Nebo taky ne. Tady,
mimochodem, slo o opakovani; ale plati totez.

Varianta 3 nemusi byt mozna. Treba tehdy, kdyz mezi opozdilci je sam
cuer/caller, coz se taky stava. Jindy sice mozna byt muze, ale
soucasne muze byt velmi nevhodna. Ono se to hezky prsi nad
predstavou, jak vyucujici zahajuje vyuku pro dva pary a tem triceti
dalsim nasledne sdeluje, ze maji smulu, meli byt na place na zacatek
a on uz je to intro (unphased, heavily modified) proste nikdy
nenauci a nenauci, neproste! (a pokud mozno uskube prislusne pasaze
z footworku a sezvyka je, inkoustem zapijeje, a tem dvema parum, co
tam byly vcas, zakaze to ostatnim vysvetlovat pod pohruzkou
bicovani...) - fiat ordnung, pereat mundus! - ale v takovem pripade
bude vysledkem a) tricet nas...tvanych paru, b) to, ze dany tanec
proste nikdo poradne nebude umet, a tim padem se nebude ani tancovat
a zapadne, coz potesi treba zvlaste cuera, ktery danou choreografii
sam vytvoril - jiste, caller tenhle problem nema, c) obecne zkazena
akce nebo aspon dojem z ni, pricemz tou osobou, na kterou bude
obecne nakrknuti smerovano, bude ten ucinkujici, ktery tohle
spiskal, spolu s organizatory, a tu udelenou disciplinu, bude-li
jaka, si tanecnici odvezou na jine akce, protoze sem uz neprijedou,
tady prece bylo neco spatne. Nebo taky ne.

K cemu mirim? Inu k tomu, ze volba varianty nebo kterekoli
mezivarianty je a musi byt na danem cuerovi/callerovi a/nebo
organizatorech akce, podle konkretniho usporadani na dane akci, a
zpravidla bude provadena ad hoc, s ohledem na rozsah problemu, jeho
duvody a vubec - lepsi nebo horsi - odhad dopadu. Vice - ani mene -
demokracie bych tady nepovazoval za vhodne. Tanecnikum pak lze
jedine doporucit praci na zpetne vazbe, nebot ti, kdo problem
"zacina program a pul lidi chrape" resili, by meli dostat moznost se
dovedet, zda resili dobre.

Tohle, prosim, berte jako muj hlavni nazor; co je dale, jsou uz spis
drobne pripodoteky.

Jessica Jayne Maertin wrote:

> Dva tanecnici prisli o opakovani vyuky nikoliv proto, ze by oni
> neprisli vcas.
> co
> tancovani pak bylo kratsi.

Nebo mozna prisli o kus vytouzeneho volneho tancovani, protoze z nej
sezralo kus to opakovani, ktere nepotrebovali. Nebo o kus toho
volneho tancovani prisli jini proto, ze opakovani muselo trvat
prilis dlouho. nebo...nebo...nezobecnujeme to trochu?

Netroufl bych si pripisovat zadnemu z nasich cueru magicke
schopnosti spocivajici v priprave opakovaciho (nebo i vyukoveho)
bloku presne na minutu, abych si pak mohl dovolit tvrdit, ze
zpozdeni zacatku o deset minut zavinilo stejne dlouhe zpozdeni
konce. Jedine, co lze rict objektivne, je, ze cuer skoncil pozdeji.
Bylo duvodem to, ze moc pozde zacal? Nebo to, ze ztratil moc casu
zbytecne zdlouhavym vysvetlovanim te ci one figury? Nebo to, ze
tanecnici tu ci onu figuru proste ne a ne pochopit? Nebo moc dlouha
prestavka na obcerstveni? Nebo spatna priprava? Tezko rict, ze?
Jedine, co je jiste objektivne pravda, je ze skoncil pozde proti
programu. Pak bych ale, zpusobilo-li mi to problem, povazoval za
vhodne si to vyresit s nim primo, pripadne s organizatory, kteri se
s nim v tom vezou.

Je nekdo z tech, kdo v Jirikovicich v nedeli vedli opakovani, vubec
na konferenci? Sla jsi za nimi, napsala jsi jim osobne? Jiste, krici
se tady dobre, jen je otazka, jestli ke spravnym usim. (Abychom si
rozumeli, ja za sebe tu vytku samozrejme prijimam.)

Miloslav Maly <mm at chello.cz> wrote:

> Stejne tak bych byl pro, aby i na bezne nevyukove tanecni akci
> caller,

> ctverylka sejde nebo ne? Nesejde se? Caller bude mit volno.

Milo, a naridil bys to jen vyhlaskou, nebo na to chces rovnou zakon?
A za poruseni desetiminutoveho limitu budeme jen pokutovat, nebo
rovnou machat v kosi ve Vltave? Abychom si rozumeli - nemam vubec
nic proti tomu, pokud tohle delas nebo budes delat Ty sam na akcich,
ktere organizujes, nebo u bloku, ktere vedes (pokud s tim nebudou
mit problem /dalsi/ organizatori). Ale - viz vyse - tohle je v
kazdem jednotlivem pripade rozhodnuti toho, kdo nese odpovednost.

Jan Beran wrote:

> P.s.: taky mi jako rozumná hodina pro začátek dopoledního bloku
> příjde
> později?)

Jen pripominka - na akci provozujici bufet zacatek bloku v osm
znamena, podle velikosti akce a zvyklosti na ni panujicich,
nejpozdeji o pul osme, ale lepe v sedm, spustit snidane, a tedy je
mit v tech sedm pripravene; organizator(i) toto majici na triku tedy
vstavaji nejakych sest tricet, pokud si chteji doprat takove luxusni
vymozenosti, jako treba sprchu, holeni, nebo pripravu dochazejiciho
zvance. Vecer pritom bude treba i tak fungovat aspon do pulnoci,
nemluve o tom, ze vyskyt nocnych ftakov je statisticky proste vetsi
a ze noc je zhusta optimalni dobou pro nakupy zasob. Podle mych
zkusenosti je to obstojne realizovatelne v kvetnu, bez problemu v
lete, odporne v nejvytizenejsim obdobi rijen-unor. A muze to
fungovat tehdy, pokud organizatori sami jsou ranni ptacata, chodi
dobrovolne spat brzo, maji na spani klidne a tiche prostory a jsou
ochotni tohle delat, nebo na akci, kde je nadlimitni vyskyt rannich
ptacat; ani jedno nebyva prave caste.
Pokud pak obed ma pripadnout na nejakou pul jednou, vychazi nam ze
zacatku v osm vice nez ctyrhodinovy blok, coz pri vyuce vyzadujici
konstantni ucast a pozornost skrabe o hranice nebo si rika o dost
dlouhou pauzu (pri kombinovanem, tanecnim programu, ucastni jedne
ctverylky nebo organizatorech hrajicich presilovku na navstevniky a
servisu typu "voda tece z kohoutku a za rohem je kseft" problem dost
odpada - ne ze by takove akce nemohly byt dobre, ale proste nejsou
takove vsechny).
Devata mi pripada o dost lepsi. Z vlastni zkusenosti vim, ze
umoznuje plnohodnotny vecerni program s trochou odpadaci discipliny
a rano vstavani a fungovani bez sirek pod vicky a bez otravy
kofeinem. Early Birds bloky jsou fajn, pokud jsou a) oddelene od
ostatniho programu, nikoli jej nutne uvozujici (tzn. bezne
tancovani, ne zacatek vyuky), b) optimalne umisteny tak, aby
nepusobily konflikt ani co do hluku, ani pohyu osob - zkratka, pokud
jsou bonusem navic, nikoli podstatou programu.

S nelogicnosti posunuti zacatku programu v nedeli oproti sobote
naprosto souhlasim. Vetsi problem se zvednout mivam v sobotu...

MA