[Square] petice - vzdělávání tanečních pedagogů

prochna na centrum.cz prochna na centrum.cz
Středa Červen 11 11:52:35 CEST 2014

Ahoj tanečníci!

Míla napsal: No, na me to pusobi jako snaha zbavit se konkurence z rad nadsenych a talentovanych amateru. Drive ruzne tanecni krouzky vedli nadsenci bez "spravneho" vzdelani a mnohdy dosahli vynikajicich uspechu. Jenze v boji o mista je zapotrebi se takove konkurence zbavit. Osobne si myslim, ze tento pozadavek by neměl byt bran v potaz.

Medvěd napsal:  je to totální hovadina a pouze snaha pár neschopných kantorek odstřelit "konkurenci".

Zcela souhlasím s Mílou i s Medvědem! Tato petice se bohužel skutečně týká všech, kteří pracují s dětmi a vůbec nerozlišuje, na jaké úrovni či v jakém tanečním žánru.
Kuchařka, dřevorubec, úřednice, prodavačka, ajťačka, starostka, knihovnice, student, zdravotní sestra… to je jen malý výčet profesí, které mě napadly při letmém ohlédnutí mezi současné vedoucí dětských country (a příbuzných tanečních směrů) kroužků. Nejen dříve, ale i dnes se na vedení těchto kroužků podílí velké procento lidí, kterým to „správné“ vzdělání chybí. A výsledky jsou suprové – nejen při vystoupeních například na mistrovství republiky či jiných soutěžích, ale i při tancování „tanečků pro radost“, bez ambicí na nějaké tituly.

Na druhé straně znám celou řadu vedoucích – učitelek – které mají nejen patřičné vzdělání pedagogické, ale i nejedno Osvědčení o absolvování kurzu country tanců v rámci DVPP (další vzdělávání pedagogických pracovníků). I s krásným kulatým úředním razítkem, které na některé ředitele či ředitelky základek působí přinejmenším blahodárně. Zato jim chybí soudnost. Nemohu nevzpomenout návštěvu jedné základní školy, kdy mi pan ředitelka nadšeně vysvětlovala, že vedoucí jejich country kroužku nepotřebuje ani metodickou pomoc, ani materiály – má přece dvě CD a jejich kroužek je: “Zkušený a pokročilý, tancují již dva roky a už umí tři tanečky – Zuzanu, Virginii a Rufuse!“ A takových „na slovo vzatých odbornic“ se v našem školství pohybuje… (Naštěstí je hodně kantorek i z druhého konce spektra – nejen nadšených, ale i schopných.)

Zkrátka mi není jasné, proč by se měly nějaké změny odehrávat na úrovni neziskovek. Ať si každý rodič vybere, jestli jeho dítě bude chodit do kroužku vedeného vedoucí splňující všechna nařízení úředního šimla (ale s minimálními znalostmi daného oboru) či zda dají přednost vedoucí, která se v oboru pohybuje dvacet let, má odtancovány i odučeny stovky hodin – jen jí chybí ten správný glejt. Jak si který taneční obor zajistí svou kvalitu, historickou kontinuitu i možnost dalšího rozvoje,  záleží především na tanečnících či vedoucích tanečníků daného tanečního směru. U nás pro callery funguje CSCTA, pro děti máme CCCDCA – Czech Children Country Dances Asociation (a nejen ona – je více poměrně aktivních subjektů pohybujících se na nám blízké taneční scéně). A jsem přesvědčen, že pro country, clogg i square dětské tanečníky dělá víc, než to, co nabízí zmiňovaná petice. Ta
  může našemu hnutí jen uškodit.

Míra Procházka

> Od: David Dvorak <dada.dvorak na icloud.com>
> Komu: Konference o Square Dance <square na square.cz>
> Datum: 11.06.2014 11:28
> Předmět: Re: [Square] petice - vzdělávání tanečních pedagogů

EviTýká se těch, kteří pracují s dětmi. A takových nás je docela dost. Proto nás to štveMedvěd

11. 6. 2014 v 11:25, Evasvejcarova na seznam.cz <Evasvejcarova na seznam.cz>:

Ahojte,
možná se pletu, ale petici jsem pochopila tak, že jde o učitele tance, kteří učí např. v ZUŠ nebo SVČ a nový - či spíše "nový" zákon po nich vyžaduje  pedagogické vzdělání. Zatímco oni učí už nějaký ten pátek a mají za sebou spoustu odborných kurzů, které jim daly určitě víc  než ono pedagogické minimum. V tom případě se petice absolutně netýká callerů a cuerů v klubech - to nejsou školská zařízení.
Ale ... možná se pletu :-))
Jinak mi držte palce - poslední červnový pátek dělám zkoušky. Jako vedoucí tanečního kroužku pod DDM jsem "pedagog volného času" a ono vzdělání mít musím :-)) :-))
Eva