[Callers] Pouziti figury Lead Right

Tomas Machalik doug na square.cz
Středa Prosinec 21 09:45:22 CET 2005


Ahoj,

koukam, ze se nam docela rozvirila diskuse. Zamerne jsem nejdriv 
neprezentoval svuj nahled, abych vas zbytecne neovlivnil. Jako caller bych 
tuhle kombinaci zrejme nepouzil (pokud se calleri nedokazou dohodnout na 
"spravnem reseni", sotva to lze vyzadovat od tanecniku), nebo bych asi 
tanecnikum vyslovne rekl, jakou formaci od nich ocekavam. Ja jako tanecnik 
bych byl zmaten, pokud by caller nerekl, kam mam podle nej dojit, a zrejme 
bych smeroval k formaci Two-Faced Line, ale zustal bych stat "tesne pred 
ni" - neboli pred hranici sve aktualni aktivni formace (viz dale)

Uz tady zaznelo, ze definice figury Lead Right neni presna. Mluvi se v ni 
konkretne o postoupeni vpred, otoceni paru o 1/4 doprava a postoupeni 
vpred, neni ale urceno, jak daleko se jde vpred ani podle jakeho stredu se 
par otaci. V dusledku toho nam tady krystalizuji dalsi moznosti (nadale se 
nebudu zabyvat variantou, ze aktivni pary skonci uprostred celem k sobe; 
rovna cara znamena spojene ruce):

^-^-v-v
    ...
   :...

==========

  ...:
  ...
^-^-v-v

Teckou jsem oznacil mozne stredy aktivnich paru pro provedeni figury, 
dvojtecka oznacuje misto, ktere uz neni uplne koser, protoze aktivni par 
presel hranici formace ke druhemu paru. K tomu se vratim jeste o kousek 
dal.

Vzhledem k tomu, ze se figura Lead Right pouziva v drtive vetsine pripadu 
ze staticke ctverylky, ocekaval bych, ze tanecnici budou mit tendenci 
udelat delsi pohyb nez pouhe otoceni paru o 1/4 kolem jeho stredu - 
nakolik jim to ovsem dovoli prostor v puvodnim smeru jejich pohledu. 
Predpokladam, ze by tudiz delku pohybu realizovali v kolmem smeru, a tudiz 
by smerovali k formaci Two-Faced Line; na druhou stranu ale samozrejme 
nelze vyloucit, ze nekdo bude figuru provadet "jako z rad celem k sobe". 
Osobne se nejednoznacnym kombinacim tohoto typu snazim vyhybat, protoze 
mnozi tanecnici nechteji vnimat doplnujici napovedu a delaji si, co se jim 
zlibi.

Co se tyce "pravidla pro prechod pres stred formace", nevyjadril jsem se v 
uvodnim mailu presne, za coz se omlouvam - tohle oznaceni se nicmene 
pouziva v diskusich asi nejcasteji, nemylim-li se. Presnejsi by bylo rici, 
ze tanecnici neprechazeji z minimalni formace, v niz figuru provadeji, do 
vedlejsich formaci, neni-li to vyslovne urceno callerem. Jsem presvecen, 
ze se s timto pravidlem tanecnici setkavaji velmi zahy - v dusledku jeho 
aplikace se napriklad figura Swing Thru z formace Tidal Ocean Wave provadi 
ve dvou oddelenych ctvericich. Totez pravidlo se pouziva pri provadeni 
figury Scoot Back z formace Columns.

Tim je snad zodpovezen Alnagonuv dotaz ohledne povahy onoho "stredu": jde 
skutecne o hranici formace jakozto plochy, nikoli o jediny bod. Jeste 
jeden priklad: predstavme si normalni rady celem k sobe, z nichz maji 
tanecnici provest figuru Boys Fold. Minimalni formace pro provedeni figury 
tudiz sestava ze dvou tanecniku (pan a vedlejsi dama) a nelze prechazet do 
ostatnich formaci. To znamena, ze vychozi formace je rozdelena takto:

GvBv|GvBv
----+----
B^G^|B^G^

Figura tudiz spravne konci takto (aby kazda dvojice tanecniku zustala v 
prislusnem kvadrantu a byla spravne orientovana vuci ostatnim):

Gv  |Gv
B^  |B^
----+----
   Bv|  Bv
   G^|  G^

Nasledujici koncove formace jsou tedy nespravne, ackoli bychom o jejich 
legalnosti ciste teoreticky mohli diskutovat:

Gv  |Gv
B^Bv|B^Bv    (vznikla stlacenim spravne formace
   G^|  G^     ve svislem smeru o jednu pozici)

GvBv|GvBv    (vznikla stlacenim spravne formace
B^G^|B^G^     ve svislem smeru o dve pozice)

Pro figuru Lead Right v pojeti "pro jeden par" je minimalni formaci par. 
Celkova formace by tedy podobne jako na uvedenych obrazcich byla 
vodorovnou a svislou osou rozdelena na kvadranty a nikdo by ten svuj 
spravne nemel opustit. Pri tomto chapani figury jsou tudiz obe formace, 
ktere jsem nakreslil v uvodnim mailu, nespravne. Pokud figuru vnimame jako 
figuru pro dva pary, je minimalni formaci ctverice (v tomto pripade by to 
byl tandem, v nemz Trailers delaji svou cast figury) a jako spravna 
koncova formace z toho plyne ta, kde aktivni pary stoji uprostred celem k 
sobe.

Zbyva jeste vyresit problem "jak zaridit, aby se tanecnici vesli, kam se 
vejit maji". To by se melo dit automaticky, rika se tomu "dychani 
ctverylky" (square breathing). Velmi zjednodusene receno, jde o to, ze 
rozmery a presne fyzicke pozice tanecniku ve ctverylce se prizpusobuji 
pozadavkum na prostor (nebo se naopak eliminuje zbytecny prostor) - 
samozrejme tak, aby z toho nevznikla jina formace (vicemene v duchu 
neprechazeni do formaci ostatnich tanecniku). Pisu to asi zmatene, lepe by 
to urcite zvladnul Milan (je to ostatne jeho oblibene tema :-=)).

Dychani ctverylky by soucasne melo byt odpovedi na Alnagonuv dnesni dotaz 
tykajici se vzdalenosti rad a take na Miluv "konflikt geometrickych tvaru" 
- aktualni formace je proste takova, aby v ni nebylo zbytecne volne misto 
(po cele delce "rezu ctverylkou") a aby se tanecnici nemackali. Tanecnici 
by ale intuitivne meli vedet, jak vypada odpovidajici "idealni formace" 
(tedy ze treba jejich obdelnicku ve skutecnosti odpovida ctverecek), a 
vzit to v uvahu pri provadeni figury. A kdyz je uroven abstrakce prilis 
vzdalena, muze jim caller pomoci tim, ze jim explicitne oznaci formaci, 
kterou ocekava. Mimochodem, rekl bych, ze tohle vsechno pouzivame naprosto 
intuitivne, kdyz po tanecnicich chceme, aby se ve formacich chytali, kdyz 
muzou - tim do jiste miry dosahujeme prave te kompaktnosti formaci.

Neco podobneho funguje u true-hexagonu (sestiuhelniky, nikoli obdelniky): 
formace "rovnostranny trojuhelnik se stranou tvorenou ctyrmi tanecniky 
celem dovnitr" a formace "Y, kde kazda nozicka je tvorena dvema pary 
tanecniku celem k sobe a nozicky jsou vzajemne pod uhlem 120 stupnu" jsou 
si ekvivalentni (a stejne tak formace "neco mezi") - spravna varianta 
formace se urcuje podle nasledujici figury, takze se muze stat, ze 
tanecnici zrovna stoji v jine. Musi si byt vedomi toho, ze je v nekterych 
pripadech treba formaci upravit, a musi vedet, jak ji upravit.

Omlouvam se, pokud mate pocit, ze jsem cast obecnych veci uz nedavno do 
tehle konference psal nebo ze je ted vysvetlili Milan a David - pripadalo 
mi, ze je dobre uvest je znovu v zajmu zachovani smyslu vysvetlovani a 
konzistence.

Mejte se,

 						Tomas "Doug" Machalik


Další informace o konferenci Callers