[Callers] Hvezdy?

Tomas Machalik doug na square.cz
Pátek Listopad 11 11:43:27 CET 2005

> Zajimal by me Vas nazor na nasledujici kombinaci: Heads square thru 4,
> right hand star, swing thru. S zadnou doplnujici napovedou. Dle meho
> nazoru je to kombinace nejasna a v podstate v teto forme neproveditelna.

Ahoj,

takova napoveda je podle me skutecne neuplna. Ocekaval bych minimalne
urceni, o kolik se ma hvezda otocit a s kym maji tanecnici provadet dalsi
figuru.

Mimochodem, toto tema uz jsme natukli pred rokem v konferenci
square at square.cz. Zopakuji tedy to, co jsem psal tenkrat:

---------

Ted je situace takova, ze koncova formace po provedeni hvezdy zavisi na
nasledujici figure (a je tudiz na callerovi, aby si ohlidal korektnost a
jednoznacnost napovedy). Klasickym prikladem budiz cast notoricky znameho
singing-calloveho modulu:

Heads Square Thru Four
Make a Right-Hand Star with the Outsides
Heads Star Left in the Middle
All Right & Left Thru

Po provedeni prvni hvezdy (za pravou ruku, vsichni) zustanou puvodni Heads
zady ke stredu hvezdy, zatimco puvodni Sides se otoci celem ke stredu
hvezdy (a zustanou, jak zacinali). Po provedeni druhe hvezdy (za levou
ruku, uprostred) zustanou vsichni, kdo ji provadeli (puvodni Heads) zady k
jejimu stredu.

Ve Square Dance je (pro nekoho bohuzel, pro nekoho bohudik) situaci, ktere
nelze presne popsat matematickymi pravidly, docela hodne - vyplyva to mimo
jine i z jeho vyvoje az do doby, kdy byly definice figur standardizovany.
(Mimochodem, puvodne treba Dosado a Dosido byly dve zcela rozdilne figury
:-=)))

---------

> Soubezne s tim se chci zeptat, kdo z Vas muze potvrdit, ze se to tak
> bezne pouziva v nemecku. V C konferenci na toto tema probehly dve
> diskuze, nikdo z ucastniku (vesmes pravidelne jezdici na zahranicni
> akce) nemuze potvrdit, ze by se s touto kombinaci v zahranici setkal.
> Najde se nekdo mezi Vami?
>
> Posledni dotaz - v jake formaci dle Vaseho nazoru
> konci hvezdy?
>
> Miloslav Maly

Trochu jsem se hrabal ve svych starych "vypiscich z Internetu" a nasel
jsem treba kombinaci Heads Square Thru Four - Right-Hand Star Half Way -
Veer Left, kterou jsem si tenkrat poznamenal mimo jine i proto, ze se na
ni spousta americkych calleru tvarila jako na neco zcela normalniho. Ted
jsem navic zjistil, ze je tato kombinace uvedena v nove definici
CALLERLABu (ktera jiz byla schvalena, ale zatim nebyla publikovana) jako
priklad pouziti. Krome toho nova definice vyslovne mluvi o tom, ze je
koncova pozice po samotnem otoceni hvezdy urcena nasledujici figurou:

---------
10. Left-Hand Star / Right-Hand Star

Starting formations:
     Facing Couples, Squared Set, Infacing Circle Of 8

Command examples:
     Men Center Right Hand Star; Back By The Left
     Heads Square Thru; Make A Right Hand Star With The Sides; Heads Center
Left Hand Star; Back To The Same Girl With A Right and Left Thru
     Heads Square Thru; Right Hand Star; Heads Star Left Inside To The Same
Folks; Right and Left Thru
     Heads Star Thru; Square Thru 3; Left Hand Star; Head Ladies Lead,
Flutterwheel
     4 Ladies Center, Right Hand Star
     Heads Square Thru; Right Hand Star; Heads to Center star across the
square
     Heads Square Thru; Right Hand Star 1/2 Way; Veer Left

Dance action:
     The designated dancers form a star by stepping forward if necessary
and placing the appropriate hand in the center of the formation. Forming
the star may require a dancer to individually turn in place up to 3/8 of a
turn.

     Dancers turn the star by walking forward in a circle around the center
of the star. The distance traveled may be specified in fractions of a star
full around, or until some condition is met (e.g., Men Center Left Hand
Star, Pick Up Your Partner with and Arm Around, Star Promenade).

Ending formation:
     Star plus an adjustment. Each dancer knows his position on the floor
by how far the star turned.

     Starting from Facing Couples: Dancers must adjust their facing
direction as appropriate for the next call. When dancers star across the
center of the set (e.g., Centers Star 1/2 Way starting in a Double Pass
Thru formation), they usually end in an Eight Chain Thru formation. When
dancers star on each side of the set, the new ends usually finish as a
couple facing in.

     Starting from Squared Set: When the 4 boys (or girls) Star the facing
direction at the end is determined by the next call (e.g., Swing, Star
Promenade, Turn Your Partner By The Left, Star Thru, Do Sa Do, etc.).

Timing:
     1/2: 4, 3/4: 6, Full: 8

Styling:
     Palm star (see Styling section). Men's outside arms in natural dance
position, women's outside hands work skirt.

     Some areas dance any stars containing men with a Pack-saddle Star (see
Styling section).

Comments:
     The stars described above are 4-dancer stars. Stars of 3 or more
dancers are also proper, as long as the caller's instructions to the
dancers are understood.

     Some callers use 2-dancer stars in place of Arm Turns, accomplishing
the hands up styling necessary in Ocean Waves, and having one less call to
teach. While this is acceptable in a teaching situation, and may be a
logical way to understand stars (i.e., 2 or more dancers), 2-dancer stars
are not commonly encountered at dances.

---------

Osobne jsem pred nejakou dobou dosel k zaveru, ze zejmena u figur
pochazejicich z tradicniho tancovani (hvezdy, zatocky) bude zrejme stale
velkou roli hrat "zvykove pravo", coz ve svem dusledku ponekud blokuje
moznost zcela presneho definovani takovych figur. Vzhledem k tomu, ze
takove kombinace jsou bezne i u nas, povazuji za nejlepsi cestu smirit se
s timto stavem.

Hezky vikend,

 					Tomas "Doug" Machalik