[Callers] Pouziti figury Lead Right a dalsi

Malý Miloslav 906322 MalyM na dpp.cz
Pondělí Leden 9 10:36:35 CET 2006


O tomto vikendu probehla akce,
ktera byla zamerena na tyto programy:
MS, A1, A2, C1, C2. Tedy od zacatecniku
az po naprostou ceskou tanecni spicku.
Pochopitelne, ze toto byla idealni moznost,
jak si v praxi overit reakci tanecniku
na povel Lead right z formace Right-Hand 
Parallel Two-Faced Lines. Vyzkouseli
to vsichni pritomni calleri - krome me osoby
jeste David Tesar a Tomas Machalik.

Reakce tanecniku, kteri se ucili A2
byla nasledujici:

Z teto vychozi formace 

^^vv
^^vv

po Lead right tanecnici vytvorili
tyto konecne formace:

A)        B)      C)

^^        ^^        ^^
  ><        >         <>
  ><        <         <>
    vv      >           vv
            <
             vv
 
Budeme li vychazet z toho, ze Lead
right je popsano z formace dvou proti
sobe stojicich paru (vzhledem k dalsim
podobnym figuram jako je Wheel thru,
Wheel fan thru z toho lze vychazet)
a nebudeme li brat v potaz nazor, ze 
je to definovano pro samostatne pary, coz 
by v praxi znamenalo zruseni mnoha
doslova zazitych kombinaci (tradicni
kombinace Heads lead right, circle to a line
by pri definovani pro jeden par byla 
naprosto neuskutecnitelna), pak by byla
spravna vysledna pozice A, viz. nedavno
probehla diskuze na toto tema.

Zajimavym zpusobem se doslo k vysledne
pozici B. Tanecnici dosli
k zaveru, ze pote, co dostoupi do formace
A, musi jeste udelat ten pohyb vpred, o kterem
se pise, tim tedy dostoupi do vlny. Ma to 
logiku - pohyb vpred je soucasti popisu,
pravidlo o vytvareni prave vlny ve chvili,
kdy maji dva tanecnici dostoupit na stejne
misto take znaji.

Konecna formace C vychazi z jineho nazoru.
Tanecnici vysli z toho, ze pary divajici 
se dovnitr funguji tak, jako by pracovaly
spolu (tedy jako by staly proti sobe), 
takze skonci zady k sobe.

Jak to zvladli tanecnici, kteri se prijeli
ucit Mainstream? Byli to dve ctverylky, jejichz
celkova tanecni uroven lze oznacit slovy: 
naprosta katastrofa.

Presto, ze mnozi nezvladali poradne Basic,
vsichni dostoupili do konecne formace A.
Pro me to bylo prekvapujici, protoze jsem
se ve stejnem pripade v minulosti setkal s 
tim, ze se tanecnici nizsich programu snazili 
vytvaret tuto formaci:

^^
   <
   <
   >
   >
    vv

Stejny pokus, ktery jsem provedl s tanecniky
MS a A2 provedli Tomas Machalik na A1 a David 
Tesar na C1. Vzhledem k tomu, ze jsem u toho
nebyl, o vysledcich se budou muset rozepsat
sami.
-------------

V diskuzi na tema Lead right jsem se rozepsal
i o tom, jak tanecnici vnimaji formace, ze
dva pary stojici proti sobe vnimaji jako obdelnik,
nikoliv jako ctverec. Durazne se ohrazuji proti tomu, 
ze je to nepodstatne. Ve tride, kde jsem ucil
Mainstream byla podlaha s linem, kde lino
bylo pokladano ve ctvercich o velikosti cca 
80 x 80 cm. Proc se to tak udelalo nevim,
zadna krasa to tedy neni, ale pro vysvetleni jak
to funguje ve formacich SD to bylo naprosto
dokonalou pomuckou. Teprve kdyz jsem tanecniky
postavil do formaci presne podle tech kosticek,
tak pochopili zmeny formaci a jak vlastne formace
vnimat. Krasny priklad byl z nasledujici kombinace:

dve proti sobe stojici rady - Ends Pass thru, 
centers Star thru.

vychozi     po Ends    
formace     Pass thru

v v v v     ^ v v ^

^ ^ ^ ^     v ^ ^ v

po centers Pass thru vzniklo toto:

 ^     ^
   > <
   > < 
 v     v   
    
Tedy Butterfly pozice. Po zadosti,
aby tanecnici dorovnali formaci provedli
toto:

   ^ ^
   > <
   > < 
   v v

Diky ctvercum na podlaze jsem jim mohl
ukazat, jak to ma spravne fungovat:

vychozi     po Ends    
formace     Pass thru

v v v v     ^ v v ^
^ ^ ^ ^     v ^ ^ v

po centers Pass thru
      
 ^ > < ^
 v > < v

Pro tanecniky to bylo neco naprosto noveho,
neznameho.
       
Tedy zadost k callerum - budte od te dobroty
a snazte se tanecnikum vysvetlit, jak to vlastne
v tech formacich funguje. Ono to proste bez toho
nejde.
---------------

Jak uz jsem se zminil, uroven tanecniku, kteri
se prijeli ucit Mainstream byla naprosta tragedie,
s jakou jsem se za tech 15 let, co delam vyuky,
jeste nesetkal. Dalsim sokujicim zjistenim pro 
me bylo, ze se vlastne nikdo Mainstream neprijel
ucit, vsichni si ho prijeli procvicit. Sokujici
to bylo ze dvou duvodu - 1) neni zadny novy zajemce
o Mainstream, 2) tanecnici ve vetsine pripadu
naprosto nezvladali ani Basic. Vyjimkou byli
jen devcata ze Studene.
Mnoho tanecniku nebylo schopno rozlisit (nebo reagovat?)
pri figurach Trade, Run, rozliseni kdo je ve 
formaci prostredni byl pro ne neresitelny ukol.

Pozitivni na tom je, ze si aspon nic nenamluvaji
a maji zajem se neco ucit a ze opravdu na sobe
pracovali. Dost necekana byla i ucast celych dvou
ctverylek, pred tremi roky podobne moznosti vyuzili
jen dva lide. Ovsem celkove ucast dvou ctverylek
stejne nic neresi.
-----------------

Kdyz jsem s hruzou zjistoval, co tanecnici
neznaji, dosel jsem k nazoru, ze by porad
jeste stalo za to, vytvorit nejake materialy,
ktere by vysvetlily, co se vlastne ve formacich 
deje, jakymi pravidly se ridi, jak to funguje,
jak rozlisit poloviny formaci, co jsou to osy
formaci a podobne, proste neco na zpusob predmluv,
ktere jsou soucasti vyssich programu.

Jaky na to mate nazor?

Miloslav Maly

 
  






Další informace o konferenci Callers