[Square] Predvadecky SD? Jak kdy, jak kde, jak ...

Michal Beneš benitto na centrum.cz
Pátek Květen 5 07:14:05 CEST 2006

Nazdarek fsici :-)
Prosim eventuelni ctenare, aby nektere me poznamky nebrali zcela doslova.
Po napsani vsech odpovedi adresovanych vetsino p. O. Kverkovi se mi to ponekud protahlo, takze pokud to nekoho bude nudit, tak sorry :-)

> jsem jen pasívním účastníkem vašich diskusí, ale tentokrát jsem se
> pobavil.

To ja taky, a zejmena Tvuj dopis me vylozene pobavil :-)

> Je dobré vědět, že square je zábava opravdu prapodivná, a pro
> pozorovatele zvenčí jen těžko pochopitelná.

Je dobre vedet, ze klasicke country je zabava opravdu prapodivna, a pro squareoveho pozorovatele zvenci jen tezko pochopitelna (dyk je to tak "Stupid Easy"!)
Pro normalniho cloveka neznajiciho poradne country a square se rozdily mezi obema smery zdarie stiraji :-) A tudiz nepozna, co vidi :-)
Pro mladeho cloveka, vychovaneho Kabatem a Brutusem ci jinym zelezarstvim, je libovolna tanecni zabava s muzikou pres kterou slysim povidani spolustolovnika, kde kupodivu tanci jeden kluk s jednou holkou (a ne X tanecniku libovolneho pohlavi), kde se nemusi chlastat pivo a alkohol abych vypadal jako king a byl dostatecne IN, kde prijemny vecer nekonci nekolika hodinovym oknem a alespon jednodeni kocovinou, ... proste pro takoveho cloveka zvenci je NEJEN Square zabava prapodivna.

> S tancem to nemá nic
> společného, square se totiž vždy(!) účastní "rušič taneční pohody",
> krerému squareři říkají caller nebo tak nějak.

Tanecni pohodu nerusi vetsinou ti na podiu, ale vetsinou ti pod podiem momentalne netancici. Ti, kteri si povidaji nahlas (nebo primo rvou ) a rusi kohokoliv jineho. Ti ovsem nejsou jen ve Squareu, ale i v Roundu, i Klasickem country, a vlastne kdekoliv jinde je treba slyset muziku. A asi i na diskotekach, ale tam splyvaji s "hudebnim" pozadim :-)
A propoooo, muzu vedet, jak rikate Vy Countrysti, tomu chlapikovi na podiu? Nebo chces snad rici, ze tam zadny neni?
A ten chlapik na podiu, co tam podle Tebe neni (pravdepodobne Vyvolavac, ze :-) ), ten jako do muziky nic nerika?

> Rozumný tanečník se těší
> na opakování figur, protože podruhé, potřetí atd. si je zatancuje lépe,
> v lepším souladu s partnerem atd. Squerař se ovšem těší na to, až jeho
> taneční pohoda bude narušena

Rozumny tanecnik se tesi.
Inteligentni tanecnik si sequence o nekolika figurach v radu jednotek pravdepodobne zapamatuje jiz na treti zatancovani, spis ale drive (dosti casto je totiz pred tancem vyuka figur, ktera se prochazi alespon trikrat "nasucho").
Neinteligentnimu (preci jen se neodvazim napsat blbymu :-) ) nestaci ani 8 opakovani (at s muzikou, nebo bez ni).
Inteligenti tanecnik se zacina jiz pri 5. opakovani nudit, a vzhledem k tomu, ze muzika je zhruba stejneho zrna (tempo, obsazeni nastroju, typ "country"), nema behem tance ani co poslouchat. Square se oproti tomu netanci jen na Country.
Lepsiho souladu s partnerem nedosahnu ani desatym opakovanim sekvence figur, ale tim, ze budeme spolu tancovat dele a budeme se tanecne lepe znat.
Tanecni pohoda ve Square dance nezalezi jen na callerovi, ale i na spouste dalsich okolnosti.
Tanecni pohoda v klasickem Country je pravdepodobne vecna, alespon podle toho Tveho odstavce :-)
"Rozumny" tanecnik tancujici Country se muze tesit na to, ze na stejnou muziku bude tancit stejnou sekvenci figur, a nic noveho tam nebude. A to na libovolne akci.
Squreovy tanecnik bude na stejnou muziku tancit na libovolne akci, na libovolneho callera, a choreografie bude pravdepodobne jina. Dosti casto i diametralne odlisna.
A pokud je caller dobry, dokaze zajimave momenty v muzice vypichnout. To u klasickeho country neni.
Proto delam square, bavi me byt neustale ve strehu a ocekavat neco zajimaveho (netvrdim zaroven, ze se mi to vzdy dostane :-) ).

> nějakým šíleným "nápadem" callera, raduje se z nastalého zmatku,
> pomrkává na callera jak ho pěkně zmátl, caller je také potěšen tím, jak
> všem zavařil.

Nikoliv, tanecnik zvesela mava na callera, protoze jeho "sileny" napad se mu libi, a on ho zdarile zatancil. Je tu tedy prima vazba, nebot caller okamzite vidi, reakce tanecniku, a pokud byl jeho napad prilis sileny, a hlavne dobre promysleny, dokaze to zacallerovat znovu z obdobne pozice, aby to mohli zatancit i Ti, kdo to nezvladli, eventuelne to jeste sileneji rozvinout.
A ano, vetsina z nas calleru je spokojena, jak to tanecnikum zavarila. Je to dukaz, ze se nenudi :-)

> Někdo se raduje z harmonie (třeba country tanečníci), někdo se raduje z
> narušování harmonie (squeraři). Při vší úctě, radovat se z narušování
> harmonie u zábavy, která je na harmonii založená - mě to připadá
> zcestné a dekadentní. Chápu, že někoho to může bavit, ale je dobré znát
> svoje limity.

To by me zajimalo, zda sve limity znas i Ty, zejmena ty harmonicke :-) Mimochodem, mohl bys me nejak vysvetlit tu Tvoji Harmonii? Nejak jsem to nepochopil :-)
Ale zkusim to. Jsem country tanecnik. Coz znamena dve moznosti, pred nedavnem shodou okolnosti zminovane v konferenci:
1) jsem "profik" a vystupuju. Harmonie zde zajiste je, ale vystoupeni je omezeno poctem secvicenych tanecniku, je na efekt, musim si hlidat svoji pozici ve formaci, musim si hlidat problematicke pasaze ve vystoupeni, protoze to nechci zkazit, musim si hlidat usmev, abych k necemu vypadal ...
2) nejsem profik, tancim pro radost na libovolnem country bale. Hmmm, a ted mi povez, kde mas tu harmonii, kterou v klasickem Country vyznavas...
1-2) profik na klasickem country bale je okamzite celym svym okolim posunut do odstavce 2 :-)

> Takže nějaké poukazování na to, že country tanečníci jsou méněcenní,
> protože nosí liščí ohon za kloboukem nebo si zapoměli vyměnit triko - to
> je opravdu dost legrační...

Je dobre, ze se bavis :-)
Country tanecnici nejsou meneceni kvuli liscimu ohonu za klouboukem, ci nekde jinde (mam samozrejme na mysli napr. antenu na automobilu :-) )
Country tanecnici nejsou meneceni  jen kvuli nemenenemu triku, to delaji i Squareari.
Pro nektere tanecniky Square Dance jsou meneceni Country tanecnici.
Pro nektere tanecniky Country jsou meneceni tanecnici Square Dance.
Nekteri lide v obou smerech maji treba jen jednu zkusenost. A bohuzel negativni.
Tak to proste je.
Velka vetsina ale chteji jen tancit to svoje, a nekdy si zatancit i to druhe, ci neco uplne mimo. Kazde ma neco jineho do sebe.
Muj nazor je, ze si nemuzeme vadit kvuli tanecnimu smeru. Ze muzeme koexistovat zcela bez problemu, a ze si muzeme i pomahat. Proc bych nemohl delat vystoupeni pro tanecni skupinu, ale sem tam si i zatancit square pro zabavu bez ohledu na okoli? Kdyz tancim square, staci mi znalost Easy basicu na to, abych byl schopen si zatancit velkou vetsinu tancu na country balech.

> S přátelským pozdravem,
> Ota

Preji vsem pekny den :-)
Michal "Benitto" Benes

PS: Par nepodstatnych momentu v zivote autora souvisejiciho s napsanim odpovedniho clanku, a ktery asi vube nevi, o cem pise. :-)
Square zacal delat v Plzni.
Jen asi o 4 tydny pozdeji pod vlivem fantasticke zabavy zacal chodit i na Klasicke country, jez ho ucil nejaky bezvyznamny clen Karamely v Plzni :-)
Navstivil nekolik pomerne dost country balu.
Ucastnil se i nekolika predtanceni, a dalsich par jich i videl.
Ucastni se i poradani celostatniho setkani detskych country souboru, a tudiz videl i dosti dalsich predtanceni (nejen country).
Square dance tanci dodnes.
Takze nejake zkusenosti asi ma, a muze porovnavat :-)