[Square] Round Dance

Petr Dusek petr na dostavnik.com
Úterý Leden 25 12:09:42 CET 2011

Jan Beran wrote:

>  Tak jo :-)
>
>  vloni jsem, absolvoval roundovou přípravku, ovšem přiznám se, že v tomto
> tanečním směru mám absolutní hokej, co se týče možností využití případně
> vylepšování. Zatímco ve Square mám absolutně jasno, že existují sady figur
> označené kouzelnými slůvky Basic, Mainstream atd. a tyto levely se dodržují v
> ucelené výuce, procvičovacích akcích, tanečních tipech a blocích. Mám mlhavou
> představu, že podobné rozdělení existuje i v round dance, že jsou figury
> rozděleny do takzvaných fází. Jenže, jak říkám, absolvoval jsem přípravku, kde
> [...]

   I kdybych te neznal, a ty ses nezminil o SD, bylo by ze tveho mailu
zcela jasne, ze jsi dukladne obeznamen se Square a spadl jsi do Roundu.
Muzes byt v klidu, nejsi prvni ani posledni, koho to postihlo.
   Nekteri si jeste pamatujeme vypraveni Milana Vancury, ktery pote, co
se z papiru naucil figury od MS do A2 vcetne, dosel neprozretelne k
napadu, ze se nauci (stejnou cestou) i Round... Kdyz jsem cetl tvuj
mail, honilo se mi v hlave, ze uz jsem na to nekde narazil - a taky ze
jo: to jsou moje vlastni myslenky!
   Jsi zvykly na to, ze zkuseny ackovy tanecnik se na MS nedostane do
problemu. Ja taky. Dost me proto prekvapilo, kdyz jsem pozadal
sestkoveho tanecnika o predvedeni tri pohybu z faze jedna, a vsechny
vypadaly uplne stejne. Nicmene si nejsem uplne jisty, ze mi byly
predvedeny spravne - definice ani jednoho o krceni ramen nic nepsala.

   Tvuj "zkresleny pocit", ze RD tanecnici dlabou na faze, je vlastne
spravny. Presneji receno, cim vyssi faze, tim mensi ohled se na ne bere.
A je to jeste horsi: zkus si predstavit, ze caller ohlasi, ze dalsi
pisnicka bude Plus, ale se dvema figurama z A1 a trema figurama, ktere
si uplne vymyslel. Na roundu naprosto bezna vec. V lepsim pripade ti
cuer aspon rekne, ktere figury to budou (neni to ale uplne bezne,
protoze preci "vsichni tu choreografii znaji"). Jak pises - neumis
konkretni pisnicku, tak se nechytas... Presneji receno, jsi-li opravdu
hodne dobry, znas figury o fazi vyssi a v pisnicce neni zadna specialni,
mas sanci to slusne odtancovat.
   Proc se v RD pouzivaji choreografie, vysvetlil Franta - a jeho
vysvetleni je pochopitelne a srozumitelne. Nicmene jedna problemova
otazka zustava: proc je potreba si do choreografie pujcovat figury z
vyssich fazi? Jinak receno, proc choreograf lze, ze pisnicka je faze 4,
kdyz bez znalosti ctyrkovych figur ji nelze zatancovat?

   Ne, na tyhle otazky nechci odpovedi. Smiril jsem se s tim, ze tak to
proste je. Pred vstupem do kasaren a RD je treba odlozit logiku a
prijmout zakony daneho prostredi :-) Nebo bychom se mohli pokusit tato
RD pravidla naroubovat do SD prostredi, aspon se pobavime (ale vysledek
budeme muset utajit pred nekterymi, zejmena americkymi, callery, ti by
to mohli zacit prosazovat...).

   Takze abych cely svuj dlouhy mail shrnul do jedne vety: vitej v
Mimoni, kolego mimoni :-)

   Mej se pekne,