[Square] Kdo pozde chodi...

Antonín Michal Antonin na epholding.cz
Pondělí Březen 21 17:13:54 CET 2011

Ups, to se nam to zase rozjelo...a do nekolika vlaken, od sebe navzajem k nerozeznani. Zkusim jednu spojenou reakci.

Petr Dusek wrote:

> [...]
> konec vyuky tak, aby se
> vsichni mohli ucit.
> 2) Zacit podle prichodu lidi, ale vyuku zkratit
> tak, aby skoncila vcas.
> 3) Opozdilci maji smulu, program zacina tehdy,
> kdyz zacit ma.
>
> Zajimal by me vas nazor - kterou variantu byste
> zvolili a proc? I
> pres skutecnost, ze sam mam problem s vcasnosti,
> ja jsem jednoznacne pro
> variantu 3 - snad s vyjimkou zacatku cele akce,
> kde preci jen mohou do
> hry vstoupit i faktory mimo vuli kohokoli z nas.

Varianta 1 nemusi byt mozna. Zejmena konec vyuky proste nemusi byt mozne posunout, zvlast v tu nedeli nebo pokud mas domluveny cas vydeje jidla. Nebo taky ne.

Varianta 2 nemusi byt mozna. Leckdy se vyuka sotva stiha v pridelenem terminu, natoz ve zkracenem. Nebo taky ne. Tady, mimochodem, slo o opakovani; ale plati totez.

Varianta 3 nemusi byt mozna. Treba tehdy, kdyz mezi opozdilci je sam cuer/caller, coz se taky stava. Jindy sice mozna byt muze, ale soucasne muze byt velmi nevhodna. Ono se to hezky prsi nad predstavou, jak vyucujici zahajuje vyuku pro dva pary a tem triceti dalsim nasledne sdeluje, ze maji smulu, meli byt na place na zacatek a on uz je to intro (unphased, heavily modified) proste nikdy nenauci a nenauci, neproste! (a pokud mozno uskube prislusne pasaze z footworku a sezvyka je, inkoustem zapijeje, a tem dvema parum, co tam byly vcas, zakaze to ostatnim vysvetlovat pod pohruzkou bicovani...) - fiat ordnung, pereat mundus! - ale v takovem pripade bude vysledkem a) tricet nas...tvanych paru, b) to, ze dany tanec proste nikdo poradne nebude umet, a tim padem se nebude ani tancovat a zapadne, coz potesi treba zvlaste cuera, ktery danou choreografii sam vytvoril - jiste, caller tenhle problem nema, c) obecne zkazena akce nebo aspon dojem z ni, pricemz tou osobou, na kterou bude obecne nakrknuti smerovano, bude ten ucinkujici, ktery tohle spiskal, spolu s organizatory, a tu udelenou disciplinu, bude-li jaka, si tanecnici odvezou na jine akce, protoze sem uz neprijedou, tady prece bylo neco spatne. Nebo taky ne.

K cemu mirim? Inu k tomu, ze volba varianty nebo kterekoli mezivarianty je a musi byt na danem cuerovi/callerovi a/nebo organizatorech akce, podle konkretniho usporadani na dane akci, a zpravidla bude provadena ad hoc, s ohledem na rozsah problemu, jeho duvody a vubec - lepsi nebo horsi - odhad dopadu. Vice - ani mene - demokracie bych tady nepovazoval za vhodne. Tanecnikum pak lze jedine doporucit praci na zpetne vazbe, nebot ti, kdo problem "zacina program a pul lidi chrape" resili, by meli dostat moznost se dovedet, zda resili dobre.

Tohle, prosim, berte jako muj hlavni nazor; co je dale, jsou uz spis drobne pripodoteky.

Jessica Jayne Maertin wrote:

> Dva tanecnici prisli o opakovani vyuky nikoliv proto, ze by oni neprisli vcas.
> Oni (i dalsi) jsme tam byli vcas a museli cekat. Je to nefer. Ti, co chodili
> pozde,neprisli o nic (pokud nepocitam to, ze "volne" tancovani pak bylo kratsi.

Nebo mozna prisli o kus vytouzeneho volneho tancovani, protoze z nej sezralo kus to opakovani, ktere nepotrebovali. Nebo o kus toho volneho tancovani prisli jini proto, ze opakovani muselo trvat prilis dlouho. nebo...nebo...nezobecnujeme to trochu?

Netroufl bych si pripisovat zadnemu z nasich cueru magicke schopnosti spocivajici v priprave opakovaciho (nebo i vyukoveho) bloku presne na minutu, abych si pak mohl dovolit tvrdit, ze zpozdeni zacatku o deset minut zavinilo stejne dlouhe zpozdeni konce. Jedine, co lze rict objektivne, je, ze cuer skoncil pozdeji. Bylo duvodem to, ze moc pozde zacal? Nebo to, ze ztratil moc casu zbytecne zdlouhavym vysvetlovanim te ci one figury? Nebo to, ze tanecnici tu ci onu figuru proste ne a ne pochopit? Nebo moc dlouha prestavka na obcerstveni? Nebo spatna priprava? Tezko rict, ze? Jedine, co je jiste objektivne pravda, je ze skoncil pozde proti programu. Pak bych ale, zpusobilo-li mi to problem, povazoval za vhodne si to vyresit s nim primo, pripadne s organizatory, kteri se s nim v tom vezou.

Je nekdo z tech, kdo v Jirikovicich v nedeli vedli opakovani, vubec na konferenci? Sla jsi za nimi, napsala jsi jim osobne? Jiste, krici se tady dobre, jen je otazka, jestli ke spravnym usim. (Abychom si rozumeli, ja za sebe tu vytku samozrejme prijimam.)

Miloslav Maly <mm na chello.cz> wrote:

> Stejne tak bych byl pro, aby i na bezne nevyukove tanecni akci caller, pokud se mu nesejde
> ctverylka dejme tomu do 10 minut,  zrusil cely tanecni blok. Proc by tam mel stat zbytecne
> a cekat jestli se ctverylka sejde nebo ne? Nesejde se? Caller bude mit volno.

Milo, a naridil bys to jen vyhlaskou, nebo na to chces rovnou zakon? A za poruseni desetiminutoveho limitu budeme jen pokutovat, nebo rovnou machat v kosi ve Vltave? Abychom si rozumeli - nemam vubec nic proti tomu, pokud tohle delas nebo budes delat Ty sam na akcich, ktere organizujes, nebo u bloku, ktere vedes (pokud s tim nebudou mit problem /dalsi/ organizatori). Ale - viz vyse - tohle je v kazdem jednotlivem pripade rozhodnuti toho, kdo nese odpovednost.

Jan Beran wrote:

> P.s.: taky mi jako rozumná hodina pro začátek dopoledního bloku příjde
> osmá. I v onu neděli (proč by se zrovna v neděli mělo vstávat
> později?)

Jen pripominka - na akci provozujici bufet zacatek bloku v osm znamena, podle velikosti akce a zvyklosti na ni panujicich, nejpozdeji o pul osme, ale lepe v sedm, spustit snidane, a tedy je mit v tech sedm pripravene; organizator(i) toto majici na triku tedy vstavaji nejakych sest tricet, pokud si chteji doprat takove luxusni vymozenosti, jako treba sprchu, holeni, nebo pripravu dochazejiciho zvance. Vecer pritom bude treba i tak fungovat aspon do pulnoci, nemluve o tom, ze vyskyt nocnych ftakov je statisticky proste vetsi a ze noc je zhusta optimalni dobou pro nakupy zasob. Podle mych zkusenosti je to obstojne realizovatelne v kvetnu, bez problemu v lete, odporne v nejvytizenejsim obdobi rijen-unor. A muze to fungovat tehdy, pokud organizatori sami jsou ranni ptacata, chodi dobrovolne spat brzo, maji na spani klidne a tiche prostory a jsou ochotni tohle delat, nebo na akci, kde je nadlimitni vyskyt rannich ptacat; ani jedno nebyva prave caste.
Pokud pak obed ma pripadnout na nejakou pul jednou, vychazi nam ze zacatku v osm vice nez ctyrhodinovy blok, coz pri vyuce vyzadujici konstantni ucast a pozornost skrabe o hranice nebo si rika o dost dlouhou pauzu (pri kombinovanem, tanecnim programu, ucastni jedne ctverylky nebo organizatorech hrajicich presilovku na navstevniky a servisu typu "voda tece z kohoutku a za rohem je kseft" problem dost odpada - ne ze by takove akce nemohly byt dobre, ale proste nejsou takove vsechny).
Devata mi pripada o dost lepsi. Z vlastni zkusenosti vim, ze umoznuje plnohodnotny vecerni program s trochou odpadaci discipliny a rano vstavani a fungovani bez sirek pod vicky a bez otravy kofeinem. Early Birds bloky jsou fajn, pokud jsou a) oddelene od ostatniho programu, nikoli jej nutne uvozujici (tzn. bezne tancovani, ne zacatek vyuky), b) optimalne umisteny tak, aby nepusobily konflikt ani co do hluku, ani pohyu osob - zkratka, pokud jsou bonusem navic, nikoli podstatou programu.

S nelogicnosti posunuti zacatku programu v nedeli oproti sobote naprosto souhlasim. Vetsi problem se zvednout mivam v sobotu...

MA