[Square] Kdo pozde chodi...

Petr Dusek petr na dostavnik.com
Úterý Březen 22 22:05:52 CET 2011

Antonín Michal wrote:

> Varianta 1 nemusi byt mozna. Zejmena konec vyuky proste nemusi byt
> mozne posunout, zvlast v tu nedeli nebo pokud mas domluveny cas vydeje
> jidla. Nebo taky ne.

   Pochopitelne.

> Varianta 2 nemusi byt mozna. Leckdy se vyuka sotva stiha v pridelenem
> terminu, natoz ve zkracenem. Nebo taky ne. Tady, mimochodem, slo o
> opakovani; ale plati totez.

    Pochopitelne.

> Varianta 3 nemusi byt mozna. Treba tehdy, kdyz mezi opozdilci je sam
> cuer/caller, coz se taky stava. Jindy sice mozna byt muze, ale
> soucasne muze byt velmi nevhodna. Ono se to hezky prsi nad predstavou,
> jak vyucujici zahajuje vyuku pro dva pary a tem triceti dalsim
> nasledne sdeluje, ze maji smulu, meli byt na place na zacatek a on uz
> je to intro (unphased, heavily modified) proste nikdy nenauci a
> nenauci, neproste!

   Az po sem souhlas s vyhradou: zpravidla mu nic nebrani v tom, aby v
takove situaci zacal jednodussimi pasazemi, ktere opozdilci budou
schopni dohnat bez pomoci (pokud tedy neprijdou extra pozde). Nebo snad ano?
   Ale i tak: mas situaci, kdy posunout konec nelze, zkratit vyuku taky
ne, na parketu dva pary ze triceti (+cuera) a ty jsi ten, kdo ma
rozhodnout. Co doporucis?

> (a pokud mozno uskube prislusne pasaze z footworku
> a sezvyka je, inkoustem zapijeje, a tem dvema parum, co tam byly vcas,
> zakaze to ostatnim vysvetlovat pod pohruzkou bicovani...) - fiat
> ordnung, pereat mundus!

   Nic takoveho jsem nerekl a nenapsal. Napsal jsem, ze by mel zacit
vcas, a brat ohled na ty zodpovedne a ne na ty, kdo se dobrovolne
rozhodli prijit pozde. Pochopitelne, muze na ne brat ohled tim, ze na
zacatek bloku preradi nejjednodussi part, ale pokud nelze jinak, pak by
mel brat ohled a priori na ty zodpovedne.
   Koukam, ze Michal dokonale ovlada sestou figuru (Imago) z dilka Karla
Capka "Dvanactero figur zapasu perem". Doporucuji kazdemu k precteni.

> - ale v takovem pripade bude vysledkem a) tricet nas...tvanych paru,

   Nastvanych na to, ze nedokazali dodrzet dana pravidla? Jak se budes
tvarit, az na nalejvarnu prijde tricet paru a odmitnou respektovat
pokyny organizatoru? Vyrazis je, protoze nedodrzuji pravidla. A jednim z
tech pravidel je i casovy plan.

> b) to, ze dany tanec proste nikdo poradne nebude umet, a tim padem se
> nebude ani tancovat a zapadne, coz potesi treba zvlaste cuera, ktery
> danou choreografii sam vytvoril -

   Samozrejme. On tu choreografii totiz uz nikdy nikdo nikde ucit nebude.

> c) obecne zkazena akce nebo aspon dojem z ni, pricemz tou osobou, na
> kterou bude obecne nakrknuti smerovano, bude ten ucinkujici, ktery
> tohle spiskal, spolu s organizatory, a tu udelenou disciplinu, bude-li
> jaka, si tanecnici odvezou na jine akce, protoze sem uz neprijedou,
> tady prece bylo neco spatne. Nebo taky ne.

   Ano, to riziko tu je. A co s tim budeme delat? Bud nas nebudou mit
radi ti nespolehlivi nebo ti spolehlivi.
   Osobne bych doporucil jim vysvetlit, ze maji byt nastvani primarne na
sebe, protoze nikdo jiny jim za to nemuze.

> K cemu mirim? Inu k tomu, ze volba varianty nebo kterekoli mezivarianty
> je a musi byt na danem cuerovi/callerovi a/nebo organizatorech akce,
> podle konkretniho usporadani na dane akci,

   To nepochybne.

> a zpravidla bude provadena ad hoc, s ohledem na rozsah problemu, jeho
> duvody a vubec - lepsi nebo horsi - odhad dopadu.

   Ano.

> Vice - ani mene - demokracie bych tady nepovazoval za vhodne.
> Tanecnikum pak lze jedine doporucit praci na zpetne vazbe, nebot ti,
> kdo problem "zacina program a pul lidi chrape" resili, by meli
> dostat moznost se dovedet, zda resili dobre.

   Ano, a presne tohle Jessica (neprimo) udelala: dava zpetnou vazbu, ze
se ji usporadani, ktere bylo zvoleno v nedeli, nelibi.

> Nebo mozna prisli o kus vytouzeneho volneho tancovani, protoze z nej
> sezralo kus to opakovani, ktere nepotrebovali.

   Ano, ale porad to je o tom samem: vinou zpozdeneho zacatku nekdo
prisel o kus opakovani, ktere chtel (protoze musel odejit v dobe
planovaneho konce opacka), a nekdo prisel o kus volneho tancovani.

> Nebo o kus toho volneho tancovani prisli jini proto, ze opakovani
> muselo trvat prilis dlouho. nebo...nebo...nezobecnujeme to trochu?

   Jen pro tvou informaci: opakovani trvalo priblizne (tj. plusminus pet
minut) tak dlouho, jak melo podle programu. O pozdni zacatek tak bylo
(pro ty, kdo nemuseli odjet predcasne) ochuzeno to volne tancovani.
Proto je tato tva myslenka nespravna. A ne, nezobecnujeme. Bavime se o
konkretni situaci z nedelniho dopoledne.

> Netroufl bych si pripisovat zadnemu z nasich cueru magicke schopnosti
> spocivajici v priprave opakovaciho (nebo i vyukoveho) bloku presne na
> minutu, abych si pak mohl dovolit tvrdit, ze zpozdeni zacatku o deset
> minut zavinilo stejne dlouhe zpozdeni konce.

   Nicmene temer presne to se stalo.

> Jedine, co lze rict objektivne, je, ze cuer skoncil pozdeji. Bylo
> duvodem to, ze moc pozde zacal?

   Ano. Zacatek o pul hodiny pozdeji byl vykompenzovan koncem o pul
hodiny pozdeji.

> Nebo to, ze ztratil moc casu zbytecne zdlouhavym vysvetlovanim te
> ci one figury? Nebo to, ze tanecnici tu ci onu figuru proste ne a
> ne pochopit?

   Oprav me, pokud se mylim - ale neni ukolem nalejvarny spis to, aby se
neco naucilo a probralo, nez aby se ucastnici vyhajali? Cili zdrzeni
zpusobene nepochopenim figur beru jako akceptovatelne -- s vyhradou
pripadu, kdy by tanecnikum byl predhozen vinou vyucujiciho neadekvatne
narocny material (IMO se nestalo) -- zatimco zdrzeni zpusobene
nedisciplinovanosti tanecniku nikoli.

> Nebo moc dlouha prestavka na obcerstveni? Nebo spatna priprava? Tezko
> rict, ze? Jedine, co je jiste objektivne pravda, je ze skoncil pozde
> proti programu.

   A diky existenci pristroje zvaneho hodinky mohu potvrdit, ze i zacal
pozde - a to tak, ze obe zpozdeni byla priblizne stejna.

> Pak bych ale, zpusobilo-li mi to problem, povazoval za vhodne si to
> vyresit s nim primo, pripadne s organizatory, kteri se s nim v tom
> vezou.
>
> Je nekdo z tech, kdo v Jirikovicich v nedeli vedli opakovani, vubec
> na konferenci?

   Ano, vzhledem k tomu, ze Rosta na maily do konference obcas reaguje,
na konferenci zjevne je.

> Sla jsi za nimi, napsala jsi jim osobne? Jiste, krici se tady dobre,
> jen je otazka, jestli ke spravnym usim. (Abychom si rozumeli, ja za
> sebe tu vytku samozrejme prijimam.)

   Jessica se obracela nikoli na organizatory, ale na tanecniky. Psala,
aby tanecnici byli tak laskavi a chovali se zodpovedne.
   Tim, kdo tu otazku otocil spise k tomu, jak maji zareagovat
organizatori, jsem byl ja - tva vytka Jessice tedy ma jisty nadech
strely mimo (NENI to vycitka vuci tobe, pouze priznani me zodpovednosti
za zmenu zamereni).

   Ono je to tezke. Klidne se muze stat, ze pulka lidi pritomnych na
akci si vyhodnoti, ze zacatek je pro ne nezajimavy, a proto si mohou
pospat. Pokud vyucujici zacne vcas nic se nedeje. Pokud zacne pozde (az
tihle dorazi), nastvani budou vsichni.

> Milo, a naridil bys to jen vyhlaskou, nebo na to chces rovnou zakon?

   Nezlob se, ale tady jsi opravdu ustrelil. S Milovym resenim naprosto
nesouhlasim, ale tva reakce opet silne prehani. Opet musim upozornit na
Imago.