[Square] Kdo pozde chodi...

Michal Antonín mant na volny.cz
Úterý Březen 22 23:52:15 CET 2011

Petr Dusek wrote:

> Ale i tak: mas situaci, kdy posunout konec nelze,
> zkratit vyuku taky
> ne, na parketu dva pary ze triceti (+cuera) a ty
> jsi ten, kdo ma
> rozhodnout. Co doporucis?

Pokud by platilo tohle, doporucim neco na tema toho, co pises dale,
rozvedeno: zhodnotit si, jestli ty dva pary na parketu jsou v pomeru
k ocekavatelnym ostatnim elita nebo jelita, ve druhem pripade zacit
vyuku necim jednodussim, co vetsina ostatnich nepotrebuje, tak, aby
se v podstate vsichni stihli chytnout, v tom prvnim...uff, pokud
odhadnu, ze vyuku prece jen lze odrbat tak, aby z ni (aspon tito, a
maximum ostatnich) lidi aspon neco meli, a pokud lze predpokladat,
ze za chvili prece jen prijdou (a to zpozdeni nebude treba
hodinove), tak to udelam, tedy na ty ostatni pockam.

Ovsem to je, nakolik vim, uplne jina situace, nez kterou resili
Matyas a Rosta v nedeli...

> Napsal jsem, ze by mel zacit
> vcas, a brat ohled na ty zodpovedne a ne na ty,
> kdo se dobrovolne
> rozhodli prijit pozde. Pochopitelne, muze na ne
> brat ohled tim, ze na
> zacatek bloku preradi nejjednodussi part, ale
> pokud nelze jinak, pak by
> mel brat ohled a priori na ty zodpovedne.

Aha, takze by na opozdilce nemel brat ohled...tedy, mel by na ne
brat ohled, ale ne uplne... ja si z toho nebudu delat srandu,
protoze ted uz je to je vlastne to, k cemu jsem smeroval. Konkretni
reseni situace, ktera je ve sve podstate spatna, by po mem soudu
melo byt maximum mozneho, s ohledem na tu konkretni situaci. Ne
varianta jedna dva tri ctyri pet...

> Koukam, ze Michal dokonale ovlada sestou figuru
> (Imago) z dilka Karla
> Capka "Dvanactero figur zapasu perem". Doporucuji
> kazdemu k precteni.

Za doporuceni dekuji, urcite si prectu. Ja jsem si takovou pripravu
dosud nedelal.

> Nastvanych na to, ze nedokazali dodrzet dana
> pravidla?

Nastvanych, protoze neco bylo spatne; a bez ohledu na to, ze si
problem mozna zavinili sami, je v lidske prirozenosti hledat chybu
jinde; takze pokud tanecnici, byt si problem sami zavinili, budou
mit aspon vzdaleny duvod se domnivat, ze reseni mohlo byt jine -
zvlast pokud bylo okazale, umravnujici nebo jinak silove nebo pokud
si nekdo uzil toho, ze jim vysvetlil "muzete si za to sami" - pak
proste nastvani budou, objektivne, a bude problem, opet objektivne,
jakkoli my jako organizatori s cuery dohromady budeme mit pravdu,
opet objektivne...

> Jak se budes
> tvarit, az na nalejvarnu prijde tricet paru a
> odmitnou respektovat
> pokyny organizatoru? Vyrazis je, protoze
> nedodrzuji pravidla. A jednim z
> tech pravidel je i casovy plan.

Ackoli jsem opravdu pripraven skutecneho problematika vyrazit z
akce, dosud nikdy jsem to neudelal (a ze tech prilezitosti bylo) a i
jako pohruzku jsem to naposledy pouzil v roce 2001. Ono to totiz
vetsinou opravdu jde jinak. Podle konkretni situace. Obecne platna
spravna reseni maji tendenci neexistovat.

Casovy plan je soucasti pravidel akce natolik, ze rika, kdy se zacne
a kdy skonci - tedy, ze pred casem X a po case Y na parketu nikdo
nema co pohledavat (nebo, lepe receno, ze tam nema hledat tanec). Uz
hur bych tam hledal oduvodneni toho, ze mezi casy X a Y je ucast
povinna.

> Samozrejme. On tu choreografii totiz uz nikdy
> nikdo nikde ucit nebude.

A vis, ze dost mozna ne? Ono tech prilezitosti k obecnemu rozsireni
mezi lidi mimo ramec jednoho klubu neni zrovna moc, a vytahovat
neco, co uz jednou narazilo na cumak, muze byt problem. Ale mireno
bylo jinak - dokazal bych naprosto pochopit cuera-choreografa, ktery
se nadrel jak kun jak na priprave tance, tak na priprave jeho vyuky,
ze ji proste projede, i kdyby tim mel vyvolat hrozbu nejakych
problemu. A kdyby - tohle uz je fakt hypoteticka situace - se mi
takhle cuer na akci naboural do casoveho planu, asi bych ho fakt
nesel nasilim vyhodit z placu, pokud bych opravdu nemusel, adost
mozna bych mel tendenci co ja vim odkladat vydej jidla nebo delat
jina opatreni...jenze to uz jsme zase mimo tu situaci, ke ktere
realne doslo. K te nize.

> Osobne bych doporucil jim vysvetlit, ze maji byt
> nastvani primarne na
> sebe, protoze nikdo jiny jim za to nemuze.

Coz by oni jiste ochotne akceptovali a celi rudi studem pokorne
slibili, ze se polepsi, jako Jonatan a Micinka v Machovi a
Sebestove...ne, kruci, zase dostanu vynadano cosi s Capkem.

> Ano, a presne tohle Jessica (neprimo) udelala:
> dava zpetnou vazbu, ze
> se ji usporadani, ktere bylo zvoleno v nedeli,
> nelibi.

Sorry - houby.

S trochou shrnuti pro ty, kdo u toho nebyli: to, k cemu doslo v
nedeli, bylo tohle:

- dopoledni opakovani zacalo se zpozdenim proti programu. A fakt
nevim, proc.
- a se zpozdenim proti programu i skoncilo, coz zjevne cuer - v ten
moment uz Rosta, zacinal, pokud si vzpominam, Matyas - nebral jako
problem, protoze proste ukousl z volneho tancovani alias Last Dance,
a cely program ukoncil s toleranci par minut vcas. Zjevne v tom
nevidel problem, ostatne nebylo to poprve a zjevne ani naposled, co
se blok /spis tedy blocek/ Last Dance takhle oskubaval, z ruznych
duvodu,  pomalejsim postupem opakovani pocinaje. Opakuji, konec
programu jako celku - tedy ten bod, od ktereho se odpichuje vetsina
tanecniku pro odjezd - byl prakticky presne; to jsem si vcelku
hlidal.

Jenze Jessicin tanecnik potreboval odjet  uz s planovanym koncem
opakovani, ne az s koncem programu, a soucasne potreboval zopakovat
urcite figury. To, bohuzel, nevedel nejspis ani Rosta, ani nikdo
jiny z organizatorsko-cuerske skvadry (ja tedy urcite ne), a pokud
to nekdo vedel, nepodelil se. Takze jsme nevedeli o problemu,
nemohli jsme zkusit ani urychlit opakovani (kde to vetsinou jakz
takz jde, prece jen to neni vyuka), ani predradit opakovani tech
figur, se kterymi zrovna byly problemy; mozna byla chyba v tom, ze
prave ty nejtezsi se opakovaly jako posledni, jenze to zase bylo
vyvolano tim, ze se jako posledni i ucily, protoze patrily do
posledni a nejtezsi vyucovane choreografie, ktera byla puvodne tak
trochu fakultativni alias kdyz se stihne...jenze tohle uz
pochopitelne (a opravnene) vcelku nikoho nezajima.

- Jessica dosla k zaveru, ze tohle zpozdeni, ktere objektivne
nejmene dvema lidem vyvolalo problem, bylo zpusobeno pozdnim
prichodem tanecniku na zacatek tancovani  - muze to byt pravda - a
ozvala se proti nim, nikoli proti zvolenemu usporadani. Jakkoli to
chapu, prece jen si rikam, ze jakmile ten problem spocivajici v
programovem skluzu vznikl - a on mohl vzniknout ze spousty jinych
duvodu - resit ho mel a mohl nekdo jiny, tedy pokud by o nem byl
vedel. Pritom sebe radim mezi ty, ci starost to mohla a mela byt;
jenze ja fakt nevedel, ze se neco deje, a v pondeli uz moc
nenadelam...

> Jen pro tvou informaci: opakovani trvalo priblizne
> (tj. plusminus pet
> minut) tak dlouho, jak melo podle programu. O
> pozdni zacatek tak bylo
> (pro ty, kdo nemuseli odjet predcasne) ochuzeno to
> volne tancovani.
> Proto je tato tva myslenka nespravna.

Ktera moje myslenka je jmenovite nespravna? V tom, na co reagujes,
je jen vycet moznosti...

> Ano. Zacatek o pul hodiny pozdeji byl
> vykompenzovan koncem o pul
> hodiny pozdeji.

To objektivne vis z jedineho mozneho pramene, tedy od cuera? Nebo je
to klasicke "potom, tedy v dusledku toho"? Jo, a mimochodem, to, ze
se zacalo pozde jmenovite kvuli opozdilcum, objektivne vis taky?
(Netvrdim, ze bys nemohl. Ja tuhle informaci jenom nemam.) Prece
jen, je to round, na ctverylku se neceka.

> Ano, vzhledem k tomu, ze Rosta na maily do
> konference obcas reaguje,
> na konferenci zjevne je.

Nakolik vim, neni. Proto mi taky tahle debata pripada ponekud
absurdni. A nevybavuji si Rostovy reakce do konference. Ja mu tu a
tam neco preposlu, pokud mam dojem, ze by neco mel vedet., pripadne
aby se pobavil.

(Ovsem to, ze jde jmenovite o Rostu, i kdyz za mikrofonem nebyl sam
a nakolik vim, opakovaci blok rano zacinal Matyas, tak nejak
neprekvapi.)

> Jessica se obracela nikoli na organizatory, ale na
> tanecniky. Psala,
> aby tanecnici byli tak laskavi a chovali se
> zodpovedne.
> Tim, kdo tu otazku otocil spise k tomu, jak maji
> zareagovat
> organizatori, jsem byl ja - tva vytka Jessice tedy
> ma jisty nadech
> strely mimo (NENI to vycitka vuci tobe, pouze
> priznani me zodpovednosti
> za zmenu zamereni).

Nemyslim. Ja se jen snazil ten problem otocit tam, kde vidim jeho
mozne reseni. Ono totiz tezko neco namitat, pokud by (treba) ti
ranni opozdilci-absenteri jeden vedle druheho prohlasili neco ve
stylu "ale vzdyt ja tam nesel umyslne, ja to opakovani nepotreboval,
klidne mohli zacit beze mne", pripadne "ja to vzdal, to je na mne
moc tezke". Stezi jim to mit za zle; snad jim doporucit, aby tu
rezignaci dali najevo...ale uplne stejne mohl cuer, ktery svym
rozhodnutim kvuli nim (pokud to tak bylo) odkladal zacatek, na ne
bafnout "jaktoze nejste na  parkete, kuze line?" a tohle se dovedet
a odstartovat...

> Ono je to tezke. Klidne se muze stat, ze pulka
> lidi pritomnych na
> akci si vyhodnoti, ze zacatek je pro ne
> nezajimavy, a proto si mohou
> pospat. Pokud vyucujici zacne vcas nic se nedeje.
> Pokud zacne pozde (az
> tihle dorazi), nastvani budou vsichni.

Jednoznacny souhlas. Jenze taky se klidne muze stat, ze pulka lidi
pritomnych na akci proste nedokaze vstat vcas, protoze...ja nevim,
proste nedokaze, vecer moc chlastali, moc zpivali, nebo v noci nekdo
silene chrapal a jim se podarilo usnout az nad ranem; nebo nastane
krize v bufetu a protahnou se snidane (a dokazu pochopit, ze se
nekdo rano proste musi nastartovat kafem), zatimco posunuti konce
vyuky nebo uprava jejiho obsahu bude jednodussi...

A presne proto neexistuje obecne platne reseni takove situace.
Jedine, co po mem soudu lze vzdycky delat, je snazit se problemy
resit; predchazet jim, pokud muzu; ale bohuzel vzdy jen tehdy, pokud
o nich vim, a vzdycky jen podle konkretnich podminek.

> Nezlob se, ale tady jsi opravdu ustrelil. S
> Milovym resenim naprosto
> nesouhlasim, ale tva reakce opet silne prehani.
> Opet musim upozornit na
> Imago.

Nevim sice, na co upozornujes (asi si to fakt budu muset taky
nastudovat), ale uznavam, ze jsem se utnul. I kdyz cilem bylo jen -
zase - klasickou redukci ad absurdum poukazat na nesmyslnost
pausalnich reseni, zjevne se nepovedlo.

MA