[Square] Kdo pozde chodi...

Petr Dusek petr na dostavnik.com
Středa Březen 23 10:30:39 CET 2011

Michal Antonín wrote:

> Aha, takze by na opozdilce nemel brat ohled...tedy, mel by na ne
> brat ohled, ale ne uplne...

   Dobra, zkusim zpresnit svou formulaci:
1) vyucujici by mel brat ohled primarne na ty, kdo prisli vcas
2 v mezich danych bodem 1 muze (ale nemusi) brat ohled i na ty ostatni

> Ackoli jsem opravdu pripraven skutecneho problematika vyrazit z
> akce, dosud nikdy jsem to neudelal (a ze tech prilezitosti bylo) a i
> jako pohruzku jsem to naposledy pouzil v roce 2001. Ono to totiz
> vetsinou opravdu jde jinak. Podle konkretni situace.

   Take jsem nemel na mysli to, ze nekoho, kdo prisel pozde, za to
vyrazis z akce. Ale budes zasahovat tak, abys navratil stav, kdy akci
ridi organizatori a ne vrtoch ucastniku.
   Aby bylo jasno: nehodlam nikomu narizovat, bude na parketu. Ale kazdy
by mel pocitat s tim, ze se mu muze stat, ze v bufetu nikoho nenajde, a
kazdy by mel pocitat s tim, ze pokud prijde na program pozde, kus
programu mu utekl.

> Casovy plan je soucasti pravidel akce natolik, ze rika, kdy se zacne
> a kdy skonci - tedy, ze pred casem X a po case Y na parketu nikdo
> nema co pohledavat (nebo, lepe receno, ze tam nema hledat tanec). Uz
> hur bych tam hledal oduvodneni toho, ze mezi casy X a Y je ucast
> povinna.

   Nic takoveho jsem, doufam, nenapsal. Pokud ma slova byla mozno
vykladat timto zpusobem, omlouvam se, a vyslovne tento vyklad oznacuji
za nespravny. Jenze... Pokud se stane, ze vetsina lidi da prednost tomu,
ze zacatek obetuji, vyucujici snadno podlehne dojmu, ze je potreba
pockat. Dusledek je pak zrejmy - otraveni jsou vsichni.
   Mimochodem, casovy program nalejvaren konci v patek i v sobotu ve
22.00, nekdy 22.30 - zpravidla se ale tancuje do pulnoci. Znamena to
poruseni toho, co jsi napsal? :-)

> A vis, ze dost mozna ne? Ono tech prilezitosti k obecnemu rozsireni
> mezi lidi mimo ramec jednoho klubu neni zrovna moc, a vytahovat
> neco, co uz jednou narazilo na cumak, muze byt problem.

   Ono je asi dost dulezite, proc to narazilo na cumak. Pokud to
narazilo na to, ze tanecnici se podivali na ukazku, zhnusene se zvedli a
sli radeji obdivovat mistni stara vina a mlada devcata, jiste to problem
bude. Pokud byl naraz zpusoben tim, ze tanecnici jaksi nedorazili,
nevidim v tom nejmensi problem.

> Coz by oni jiste ochotne akceptovali a celi rudi studem pokorne
> slibili, ze se polepsi, jako Jonatan a Micinka v Machovi a
> Sebestove...ne, kruci, zase dostanu vynadano cosi s Capkem.

   Ne, nedostanes. Ale kdy je vetsi sance na zmenu - kdyz se ti
tanecnici dovedi, ze neco bylo spatne, nebo kdyz se jim vse prizpusobi?

> Sorry - houby.
>
> S trochou shrnuti pro ty, kdo u toho nebyli: to, k cemu doslo v
> nedeli, bylo tohle:
>
> - dopoledni opakovani zacalo se zpozdenim proti programu. A fakt
> nevim, proc.
> - a se zpozdenim proti programu i skoncilo, coz zjevne cuer - v ten
> moment uz Rosta, zacinal, pokud si vzpominam, Matyas - nebral jako
> problem, protoze proste ukousl z volneho tancovani alias Last Dance,

   Doporucuji zapamatovat si toto Michalovo prohlaseni - bude pouzito dale.

> - Jessica dosla k zaveru, ze tohle zpozdeni, ktere objektivne
> nejmene dvema lidem vyvolalo problem, bylo zpusobeno pozdnim
> prichodem tanecniku na zacatek tancovani  - muze to byt pravda - a
> ozvala se proti nim, nikoli proti zvolenemu usporadani. Jakkoli to
> chapu, prece jen si rikam, ze jakmile ten problem spocivajici v
> programovem skluzu vznikl - a on mohl vzniknout ze spousty jinych
> duvodu - resit ho mel a mohl nekdo jiny, tedy pokud by o nem byl
> vedel. Pritom sebe radim mezi ty, ci starost to mohla a mela byt;
> jenze ja fakt nevedel, ze se neco deje, a v pondeli uz moc
> [...]

   Tedy Jessica mela prijit se ujistovat, ze tanecni program pojede
podle planu? Jiste, predeslo by to problemu s vynucenym odjezdem pred
koncem opakovani, ale logiku bych v tom nehledal.
   Ano, zpetne vidime spoustu reseni, ktera se dala udelat - ale po
bitve je, jak znamo, kazdy nejmene generalem.

> Ktera moje myslenka je jmenovite nespravna? V tom, na co reagujes,
> je jen vycet moznosti...

   Dobra, tedy vhodnejsi termin: tato MOZNOST pro danou situaci neni
spravna.

> To objektivne vis z jedineho mozneho pramene, tedy od cuera? Nebo je
> to klasicke "potom, tedy v dusledku toho"?

   Pamatujete si Michalova slova, na ktera jsem upozornil o kousek vyse?
Napsal "v pozdejsim zacatku nebyl problem, protoze se proste ukousl kus
Last dance". Tedy napsal totez, co ja.

   Nicmene vytku akceptuji, a prosim o nahrazeni slova "vykompenzovan"
slovem "nasledovan".

> Jo, a mimochodem, to, ze
> se zacalo pozde jmenovite kvuli opozdilcum, objektivne vis taky?
> (Netvrdim, ze bys nemohl. Ja tuhle informaci jenom nemam.) Prece
> jen, je to round, na ctverylku se neceka.

   Vidim jen ctyri potencialne mozne duvody:
- cuer je opozden; nestalo se (Matyas tam poletoval vcas, byt podle
Jessicina tvrzeni nikoli na podiu)
- organizacni zadrhel vynucujici si pozdejsi zacatek (potopa na parketu,
Napoleonova vojska prochazejici Jirikovicemi, invaze Martanu); o nicem
takovem nevim, a i ty jsi se neprimo zminil, ze takovou informaci nemas
- cueruv rozmar alias mne se proste nechce; z toho Matyase podezirat
nehodlam
- zpozdeny nastup tanecniku; k nemu doslo

   Pouhou eliminaci duvodu, ktere evidentne nenastaly, jsem dosel k
tomuto zaveru.

> Nakolik vim, neni. Proto mi taky tahle debata pripada ponekud
> absurdni. A nevybavuji si Rostovy reakce do konference. Ja mu tu a
> tam neco preposlu, pokud mam dojem, ze by neco mel vedet., pripadne
> aby se pobavil.

   Minimalne jednu jeho reakci na mail do konference mam v mailboxu.
Obcas reaguje na konferencni maily mimo mail. Z toho se mi jevi, ze na
konferenci je.
   Mimo to se staci podivat do seznamu ucastniku konference.

> (Ovsem to, ze jde jmenovite o Rostu, i kdyz za mikrofonem nebyl sam
> a nakolik vim, opakovaci blok rano zacinal Matyas, tak nejak
> neprekvapi.)

   Tva otazka znela: "Je nekdo z tech, kdo v Jirikovicich v nedeli vedli
opakovani, vubec na konferenci?" Na tento dotaz jsem ti odpovedel: ano,
minimalne Rosta. Dalsi otazky?

> [...]
> mozne reseni. Ono totiz tezko neco namitat, pokud by (treba) ti
> ranni opozdilci-absenteri jeden vedle druheho prohlasili neco ve
> stylu "ale vzdyt ja tam nesel umyslne, ja to opakovani nepotreboval,
> klidne mohli zacit beze mne", pripadne "ja to vzdal, to je na mne
> moc tezke". Stezi jim to mit za zle; snad jim doporucit, aby tu
> rezignaci dali najevo...ale uplne stejne mohl cuer, ktery svym
> rozhodnutim kvuli nim (pokud to tak bylo) odkladal zacatek, na ne
> bafnout "jaktoze nejste na  parkete, kuze line?" a tohle se dovedet

   V tom se naprosto shodujeme. Nicmene k tomu nedoslo, a rozhodnuti o
odlozeni zacatku tak stoji na odhadu, ktery muze a nemusi byt spravny.

> [...]
> proste nedokaze, vecer moc chlastali, moc zpivali, nebo v noci nekdo
> silene chrapal a jim se podarilo usnout az nad ranem; nebo nastane
> krize v bufetu a protahnou se snidane (a dokazu pochopit, ze se
> nekdo rano proste musi nastartovat kafem), zatimco posunuti konce
> vyuky nebo uprava jejiho obsahu bude jednodussi...
>
> A presne proto neexistuje obecne platne reseni takove situace.
> Jedine, co po mem soudu lze vzdycky delat, je snazit se problemy
> resit; predchazet jim, pokud muzu; ale bohuzel vzdy jen tehdy, pokud
> o nich vim, a vzdycky jen podle konkretnich podminek.

   Male pouceni ze tveho oboru: mame trestni zakon, ktery pomerne presne
rika, ze pokud nekoho zabijes, pujdes na X let do basy. Obsahuje v sobe
ustanoveni pro pripad, kdy je to pochopitelne (napr. nutna obrana). Ale
nad tim vsim je jeste porad institut pro reseni situaci, kdy je dana
norma nepouzitelna - prezidentska milost.
   Uplne stejne muze existovat pravidlo, ktere plati, pokud nenastanou
mimoradne okolnosti. V pripade, ze v noci za nevyjasnenych okolnosti
zemre cuer, asi kazdy pochopi, ze rano nebude vcas stat na podiu nejaky
nahradnik. Vyhori-li parket, neda se nic delat. Humanitarni krize v
bufetu vedouci k hrozicimu parketovemu hladomoru take bude pochopitelnym
duvodem pro posunuti zacatku. Ale to, ze se ceka na opozdilce (navic
kdyz mnozi z nich o to cekani ani nestoji), mezi takove duvody nepatri.

> Nevim sice, na co upozornujes (asi si to fakt budu muset taky
> nastudovat), ale uznavam, ze jsem se utnul. I kdyz cilem bylo jen -
> zase - klasickou redukci ad absurdum poukazat na nesmyslnost
> pausalnich reseni, zjevne se nepovedlo.

   Jenze ono se to ani povest nemuze. To, ze zadne rozumne jednoduche
reseni v sobe nemuze obsahovat vsechny mezni stavy, je asi jasne
kazdemu. Pripada mi to, jako bys zkousel tvrdit, ze nema smysl, aby
policie pouzivala radary pro mereni rychlosti, protoze automobil
pohybujici se rychlosti svetla to nedokaze zachytit.
   Abys dokazal mit presne reseni pro kazdou situaci, musela by pravidla
pro kazdou akci mit rozsah kompletni sbirky zakonu. I tve "o vsem
rozhoduji organizatori" dokazu napadnout - co se stane v pripade, ze
polovina organizatoru vyrazi na nakupy a druha se stane obeti
teroristickeho utoku? Kdo bude ridit akci do navratu te prvni pulky?