[Square] Požblebt o (z pohledu některých o ničem)

Miloslav Malý mm2 na atlas.cz
Sobota Únor 27 12:39:27 CET 2021

Ahoj, je to již rok, co se skončilo s pořádáním akcí. Jak to vypadá, výhled do příštích měsíců je spíše v temných barvách, růžová se tam neobjevuje.

Většina z nás zamávala mládí na rozloučenou již před delší dobou. Leckdo tedy asi řeší otázku, jak moc je ohrožen, zda se má, či nemá nechat očkovat. Je to otázka, kterou si musí každý vyřešit sám.

Když jsem se na facebooku zmínil o tom, že už mám kompletní očkování, byl jsem překvapen množstvím dotazů na to, jaké s tím mám zkušenosti, jak to probíhalo. Rozhodl jsem se to tedy napsat i sem s tím, že to možná někomu pomůže v rozhodování.

Pracuji v domově důchodců, personál + důchodci dávají dohromady cca 300 lidí. Měli jsme 72 případů Covidu, z toho 6 úmrtí na Covid. Většina toho se odehrála v průběhu asi 6 týdnů. Poté, co se to u nás od nemoci vyčistilo, došlo k proočkování cca 150 - 200 lidí (přesný počet nevím) vakcínou Pfizer. Byli jsme upozorněni na to, že se po očkování, zvláště po tom druhém, může dostavit dvou až třídenní reakce, kdy nám bude blbě a budeme mít teplotu. A teďko má osobní zkušenost - očkuje se nějakými velmi tenkými jehlami, u kterých prakticky není cítit bodnutí. I když jsem viděl, jak jehla vniká do ramene, bodnutí jsem necítil. Je možné, že v tom hraje roli i šikovnost sestry (podle dotyčné sestry je dobré se před očkováním napít, více hydratovanou kůží prý jehla snáze a bezbolestně pronikne). Tedy pokud se někdo bojí bodnutí, je to strach naprosto zbytečný. Po prvním i druhém očkování jsem asi dva dny cítil mírnou bolest okolo místa vpichu, kterou jsem pociťoval jen ve chvíli, kdy jsem byl úplně v klidu a pak pohnul rukou. Nevím, zda mírnou ospalost, kterou jsem pociťoval, připsat očkování, či trvalému spánkovému deficitu. Nic více jsem po očkování nepociťoval. Ptal jsem se ostatních, jak to probíhalo u nich - asi jeden člověk z deseti měl opravdu reakci ve formě pocitu onemocnění a zvýšené teploty, většinou po dobu dvou dnů, překvapivě to byli převážně ti mladší od 30 do 40 let. Ti starší od 80 let výše neměli prakticky žádné problémy. Vážnější problémy nenastaly u nikoho, ani u alergiků. Tolik asi k tomu, jak jsem to zaži já, jak to probíhalo u nás v práci.

Zajímavé jsou údaje z Izraele, kde je očkování v plném proudu již delší dobu - v době, kdy bylo aspoň jednou dávkou proočkováno okolo čtyř milionů lidí, nebylo zaznamenané jediné úmrtí na vakcínu, vážných reakcí, kdy by bez zásahu doktora mohlo k úmrtí dojít, bylo jen několik. V porovnání s námi při cca 1 228 000 prokázaných onemocněních Covidem máme 20 000 úmrtí na Covid a dalších cca 5 000 nadúmrtí, o kterých se dá jen spekulovat, jak moc mají či nemají vztah k viru. Další zajímavý údaj z Izraele k vakcíně Pfizer je, že se na vzorku 1 200 000 lidí prokázalo, že účinnost je v průměru 94%, přičemž se u velmi starých lidí účinnost mírně snižuje.

To je asi tak vše z mých postřehů k očkování. Pokud to někomu pomůže v rozhodování, zda se nechat či nenechat očkovat, dobře, pokud ne, pusťte to z hlavy, smažte to.

Miloslav Malý