[Square] Příchody a jiné

Sládek František, Ing. Frantisek.Sladek na pl.ds.mfcr.cz
Středa Květen 16 10:39:00 CEST 2007

Tentokrát mi to nedá, abych nereagoval, když se tak pěkně rozběhla debata o elitních tanečnících a elitních čtverylkách, pozdních a včasných příchodech atd. Zaznívají nejrůznější více či méně bizarní návrhy, ale řešení je neobyčejně prosté - stačí dodržovat existující pravidla včetně respektu jednoho k druhému (ostatním).
Ačkoliv se rozhodně nepovažuji za elitního tanečníka, běžně (a rád) působím v takto označených čtverylkách  a neváhám si přinést i tu zmiňovanou židli. Předně musím vysvětlit, že podle druhu akce se tam chci učit, procvičovat nebo tančit. Proto stavím čtverylku před začátkem typu, ale  běžně zjistím, že jsme tam s partnerkou a callerem sami. A tak se například na zmíněné PACce vydám před devátou hledat po chodbách a ložnicích podobně odhodlané nadšence postižené squarozou. Pohledy a poznámky, po nichž ztrácím jistotu o svém duševním zdraví, pominu, a od dotázaných ještě vyslechnu, že je nutno se probudit, vstát, vykonat hygienu, posnídat, ... Vrátím se do haly, použiji zmiňovanou židli a ve třech (caller, partnerka a já) vyčkáme 10 či 20 minut opožděného příchodu dalších šesti lidí a konečně i začátku tancování. Připomínám, že se jedná o výuku nebo procvičování, a neodpustím si otázku: je to OK? NE!
Skončí typ. Poděkuji a začnu stavět čtverylku na další, protože kvůli tomu jsem přece na akci přijel. A žádné pravidlo mi neurčuje, že si mám jít sednout někam mimo parket. Z logiky vyplývá, že ji bud stavět na pozici první čtverylky, nikoliv té poslední někde vzadu. Rozhodně nepředstírám, že si chci povídat, ale prostě si povídám. Teď je totiž nejvhodnější chvíle např. probrat problémy, které se vyskytly během tancování. Co udělají ostatní (ve čtverylce a mimo ni), závisí na jejich rozhodnutí. Budou-li ostatní ze čtverylky reagovat stejně jako já, vznikne "elitní" čtverylka, bez snahy někoho vyloučit nebo nepustit tančit. Výsledkem je, že se buď dostaví některý tanečník, aby mne vystřídal, nebo se ocitnou v "elitní" čtverylce, která nebyla předem domluvená, ale její "elita" spočívá v tom, že její účastníci přišli tančit.
Po skončení typu Míla často zavelí "střídáme". Nemyslím, že bych proto musel běžet někoho přesvědčovat, aby zaujal moji pozici. Sám za sebe říkám, že jsem ochoten se nechat vystřídat kdykoliv a že střídání leckdy nabízím dokonce i během typu. Kdykoliv ale ne kýmkoliv. Tuto vstřícnost ode mne nemůže čekat nikdo z těch, které jsem před začátkem tancování marně přesvědčoval o tom, aby se tancování zúčastnili. Měli totiž stejnou šanci tancovat jako já, ale odmítli ji. Nevidím vůbec žádný důvod, proč bych se měl v jejich prospěch já vzdát tance.
Na dokreslenou: Tančili jsme s Růženkou na Spring jamboree v Kuchen, sami ve čtverylce Němců. Po skončení typu jsme poděkovali a kousek poodešli. Během chviličky jsme byli obklopeni opět "naší" původní čtverylkou. Všichni jsme se tomu zasmáli a přiznávám, že nás zájem německých tanečníků, kteří nás neznali, být s námi ve čtverylce opravdu potěšil. Nepíšu to, abych se vychloubal, ale ptám se, zda jsme ten hrozný zlozvyk vytvářet "elitní" čtverylku nevědomky nezanesli i k našim sousedům. ?
Za sebe říkám, že se nezúčastňuji vytváření žádných "elitních" čtverylek, jako obrany proti novým méně zkušeným tanečníkům, a že taková čtverylka běžně vzniká bez předchozí domluvy (viz. 2., 3. a předchozí odstavec). Těm, kteří o elitě píší a přitom stojí či sedí mimo mohu doporučit jenom dvě věci: dejte svůj zájem tančit najevo a něco udělejte pro to, abyste tančili (Například: přijďte před zahájením bloku, stavte čtverylku mezi prvními, střídejte pokud je příležitost ...). Většina "elitních" tanečníků, jak je znám, je ochotná vám pomáhat. Podle mého názoru o tom dostatečně svědčí samotný vznik a existence PACek, navíc spojených s Chislem nebo Student party.
PS: Ještě několik postřehů z Kuchen, pro porovnání. Spali jsem v hale. Nevím, kdo večer zhasínal, ale vím, že potom již NIKDO nerozsvítil, celou noc mne NIKDO nebudil (příchodem, kecáním, rozsvěcováním, ani jiným projevy kamarádského veselí), takže jsem ji na rozdíl od tuzemských akcí prospal. Ráno sice nebyl budíček, ale VŠICHNI vstali a hala byla prázdná dávno před stanoveným časem. A můžete se divit - tanečníci byli v hale (jiné, než spací) mnoho minut před zahájením bloku a stavěli čtverylky (elitní?). A caller bez problému začal v čase uvedeném na programu. (Stejné zkušenosti mám i z jiných akcí.)
Nechci tady vyprávět žádnou pohádku o zemi zaslíbené, ale ti lidé se chovali tak, jak se od nic očekávalo. Dost možná ani kamarádsky, ale jenom slušně a korektně. :-) Nezkusíme to také?